onsdag 16. oktober 2013

Frøken Filippa Johansen fra Fyn og våre epletrær.


Vi har to gamle epletrær i hagen og de heter 'Filippa'. Å ha to gamle trær er en gave særlig nå i oktober.
  Filippa Johansen sådde noen eplekjerner på slutten av 1800 tallet og en av plantene ble moren til sorten 'Filippa'. 
Nesten hver høst i oktober får vi mengder av epler, men det er ikke bare vi som har epletrærne som en favoritt. Det har også elgen. De kommer luntende fra skogen, kjenner lukta og støvsuger bakken. Når flere hundre kilo vandrer rundt i hagen, synes det.

Hos Anna Vattenkannas Trädgård  er det flere oktoberfavoritter.




























Der stikker den av. Unnskyld uttrykket, den dritten. Er ikke så veldig lei meg for at det er elgjakt nå.
Det er litt flaut  å si det, men jeg har løpt ut med grytelokk. Ser ikke ut til at det hjelper.
Elg eller ikke elg. Ha en god kveld! Anne


9 kommentarer:

  1. He-he..Ser deg for meg jagende med skramlende grytelokk:) Tror jeg skal adoptere den. Vi er to som er glade for at det er jakttid for å si det sånn:) Håper du får nyte godt av Filippaene dine!

    SvarSlett
  2. Jag kan också se framför mig när du kastar dig efter grytlocken i köket och ger dig av springande mot älgen haha... stackars er att ha alla dessa älgtramp inne i trädgården!
    Men era gamla, vackra Filippa-äppelträd förstår jag att ni gläds över. Alla dessa goda äpplen som finns nu är verkligen lyx.
    Kram!

    SvarSlett
  3. Hej,
    åh vad härligt med så mycket äpplen! Jag har bara ett klent litet pelaräppleträd som i år gav totalt 10 (stycken) äpplen. Suck!
    Fast jag är INTE avundsjuk på älgen! Jag hade hjortar i min trädgård häromåret och oj vad de trampade ner. De förstörde även några träd, skavde av barken med sina horn.
    Lycka till med "Älgjakten"

    Kram, Eira

    SvarSlett
  4. Hei Anne!

    Huff, jeg forstår ditt syn på elg. Jeg hadde vært sinna hadde den trampet i min hage. De jeg kjøpte huset av her fortalt at det har vært elg her en gang når de bodde her. Jeg liker ingen firbente dyr av den størrelsen i hagen min ;-) Flotte epler du har!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  5. Beautiful light in your pictures!!

    SvarSlett
  6. Så roligt att få läsa bakgrunden till 'Filippa'. Det verkar vara ett härligt träd med goda äpplen och det verkar ju älgen också tycka. Förstår din frustration. Här har vi inte älg men väl rådjur. Dom gör en hel del skada dom också fast dom bryr sig inte om äppelträden.

    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  7. Gøy med bakgrunnen til Filippa. Jeg liker det eplet så godt! Vi har ikke Filippa, men jeg husker vi kjøpte av naboen da jeg var liten. De var grønne og gode!

    SvarSlett
  8. Mmm, Filippa er et smaksrikt eple. Godt å spise, og godt i eplekake. Skjønner godt du irriterer deg over elgen som forsyner seg frekt av matfatet ditt.
    God helg!

    SvarSlett
  9. Visst är det härligt med äppelträd! Samma val gjorde jag , men tror att min sort heter Lobo. Rådjuren gillar dom här också...;)
    Ha det gott!

    SvarSlett