lørdag 16. mars 2019

I dag har vi sådd Cobaea scandens, klokkeranke



De spirer forhåpentligvis om 1 til 3 uker. Klokkeranke har en lang tradisjon i hagen.












                                      Når de begynner å blomstre, er de nesten hvite i starten og blir blå etter hvert.




                                                                          De har en enorm vekstkraft.




       Fra slutten av august begynner vi å se etter frøhamser. Egne frø spirer ofte bedre enn kjøpte.



                                                                                I fjor ble det en god frøhøst.













Vi setter frøene på høykant fordi det hindrer at frøene  råtner hvis de ligger flate i jorda. Vet at mange ikke gjør det og det går bra.











                                           Her vokser klokkeranken oppover lerketreet. Rekorden er 8 meter.












Det er fint å gå og se opp på klokkerankene som blomstrer i pergolaen i juli, august, september og oktober. De tåler en del frost, så vi fjerner dem ikke før i november. Så de har et langt liv i hagen.
Lenker til TrädgårdsFägring.
I morgen er det meldt regn så jeg håper veldig at snøen forsvinner. Ha det godt! Anne


9 kommentarer:

  1. De er jo så fine, og dere lykkes virkelig med de. Jeg har prøvd begge to, men jeg hadde ikke noe egnet sted for dem til å klatre. 8 meter er litt av en vekstkraft.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Hej Anne!
    De är verkligen fina hos dig. Skall så mina frön också, och hoppas att de kommer att blomma lika fint som sist. Förra året blev misslyckat, då det inte blev några blommor alls. Men nu har jag fina frön. Tusen Tack /Marika

    SvarSlett
  3. Tack för tipsen! Har sett att en del som sår liljor sätter fröna på högkant som du gör. Nu fattar jag varför :) Något år ska jag så de där klockorna för de är magnifika och bara växtkraften är häftig i sig. Men det blir inte den här säsongen ;)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  4. Flott innlegg om Cobea. Dine har sannelig stor vekstkraft slik de slynger seg i trær og fasader. Takk for tipset om å så på høykant. Jeg sådde i fjor for første gang og fikk flotte planter. Jeg har overvintret en potte og tatt stiklinger som jeg håper roter seg. Kanskje bør jeg så noen også for sikkerhets skyld.

    SvarSlett
  5. Så kjekt det var å finne dette innlegget. Min datter kom med to poser frø, og et ønske om ferdige planter fra sin mor. Jeg har aldri prøvd dem før, så dette blir spennende. Takk for gode tips, og ha en groende vår.

    SvarSlett
  6. Så vacker och välväxande din klockranka är! Jag provade att fröså ett år, men det grodde inte tyvärr.
    Lycka till med dina sådder.
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Så fine de er! Utrolig at de kan vokse så mye på en sommer :-)

    SvarSlett
  8. Hei Anne

    Det ser rigtig godt ud, tjekket såning!
    - imponerende hvad sådan et lille frø kan blive til!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
  9. De er så flotte. Jeg har hatt to ganger tidligere, men ikke i fjor. Sådde i forrige uke, de spirte på noen få dager og har stått i et kjølig vindu siden. Kanskje jeg kan få egne frø i år. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett