onsdag 13. februar 2019

Fra frø



Heldigvis har såsesongen startet. Cleome, paradisspinner spirer som bare det. Resepten kaldt om natta og varmt om dagen, gir resultater. Verbena bonariensis, kjempeverbena lar vente på seg.
Under vokser erteblomster i plommetreet.


















             I fjor høst tok jeg stiklinger av kjempeverbena. De gror fint. Så nå tar jeg nye stiklinger av de gamle.



                                                                       Løvemunn venter jeg med å så.



                                                                              Dill skal jeg ha mer av i år.











                                                        Tre favoritter, Ammi majus, Verbena bonariensis og Zinnia



                                                                                    Flere favoritter



Nå vender dagen tilbake. Det var lyst da jeg kom hjem fra jobb i dag. Varmegrader og fuglesang. Det er smak av vår. Ha det godt! Anne


10 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    Ja, det er jo så gøy å så frø. Jeg har endelig kommet i gang selv. Verbena b.sådde seg selv på steder langt unna der de opprinnelig vokste. Morsomt med den planta, for insektene er så glad i den. Paradispinner har jeg aldri prøvd.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Ja, det er den bedste tid på året vi nærmer os. Jeg venter lidt med at så, men til gengæld har jeg planer om at sætte mine dahliaer til forspiring i næste uge. Min udestue har jeg holdt frostfri denne vinter, så de vil snildt kunne stå derude - når der er gjort plads.

    SvarSlett
  3. Hej Anne!
    Dina bilder är så fina, börjar längta ännu mer till de första vårblommorna. Vi har haft några riktigt soliga fina dagar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  4. Hei Anne.
    Nydelige bilder på en overskyet dag. Kjempeverbena har jeg akkurat sådd, så håper på mange planter. Flere sorter av Zinna skal jeg prøve meg på i år. Har blitt oppmuntret av bildene dine.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  5. Vilket underbart färgtema i bilderna - allt harmonierar så fint tillsammans. Och visst börjar det bli rejält ljusare. Jag har fortfarande inte beställt några fröer till sommarblommor....

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvarSlett
  6. Hei, Anne. Jeg synes det er så mye jeg vil så, men jeg er nødt til å begrense meg. Zinnia har jeg aldri hatt, er den lett å få til? Ha en fin dag, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  7. Hei Anne-Kristin!
    Ja, jeg synes Zinnia er ganske grei å få til. Den finnes i mange fine farger.

    SvarSlett
  8. Så fint med dill i krukke. Dette året har jeg planer om mer stauder og spiselig i krukker, så dette skal jeg prøve. Er dog ikke så kjapt i gang med såing som deg da. Nå pakkes det for tur til fjells. Ha en fin weekend. Lørdagshilsen fra Mette

    SvarSlett
  9. Herlige bilder og inspirasjon!
    God helg!

    SvarSlett
  10. Løvemunn er så flotte planter! Her har de begynt å så seg selv, så jeg håper det dukker opp noen til våren.

    Deilig med lysere dager ja!

    SvarSlett