tirsdag 13. september 2022

Abutilon - stuelønn


For noen få år siden oppdaget jeg Abutilon for første  gang. De var vakre. Jeg kjøpte en gul og en oransje. Året etter kjøpte jeg frø og fikk flere farger. Det er spennende. Nå begynner de å bli så store at vi ikke har mulighet for overvintring. Flere av dem er busker på 150 cm. Jeg har tatt stiklinger, og  krysser fingre for at de roter seg. 




















                                                                                             Frøkapsel


                                                                                   Egne frø har god spireevne











 Denne kjøpte jeg i juni og er den eneste jeg har navnet på;  Abutilon 'Fool's Gold' Ha det godt! Anne


5 kommentarer:

  1. Hej Anne!
    Den är väldigt fin, har inte sett en sådan i verkligheten , den liknar hibiscus.
    Du lyckas fint med växterna.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvarSlett
  2. Flotte planter - og sjovt at lave flere selv! Blomsterne har så fine farver og frøkapslerne er også smukke. Jeg tænker det er planter du har indenfor i huset, og overvejer om jeg selv skulle finde et par stykker til vinter.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  3. De er utrolig fine, har hatt både gul og oransje for noen år siden, vet ikke helt hvorfor jeg jeg sluttet. Nå prøver jeg å unngå planter som ikke kan overvintre ute, men det hender det glipper. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Jeg husker planten fra min barndom, hvor min mor havde den som potteplante i stuen. Hendes havde orange blomster. Jeg var slet ikke klar over, at planten fås i så mange forskellige farver.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  5. En nydelig blomst det der. Ønsker deg fine dager i høsten!

    SvarSlett