søndag 21. august 2016

Seinsommerblomstring


Sommerblomster blomstrer for fullt også seinsommerstaudene. Hvis man ønsker at sommerblomstene skal fortsette å blomstre langt inn i høsten, er det bare å fjerne visne blomster. Jeg synes det er så avslappende å gå rundt med saksa og late som om sommeren varer evig.  Ammi visnaga 'Green Mist' er en vakker skjermblomst som jeg sådde i mars/april. 







Cleome, paradisspinner og Nicotiana 'Triangel', prydtobakk. Disse skal jeg ta frø av. Første gang vi har disse fargene.







Agapanthusene, Afrikas lilje har blomstret en liten stund.



'Triangel' blir kjempehøy'



En høstfloks som har vært lenge i hagen. Vet ikke hva den heter.



                                    Augustkvelder er deilige. Ha det godt Anne!
(Denne helgen har vi vært helt uten nettkontakt fordi nettet har vært nede Da merker man hvor mye man kommuniserer via nettet.)


14 kommentarer:

  1. Det er nogle meget fine blomster, du viser. De ser så sarte og yndige ud. Skærmplanten har et meget fint løv.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  2. Det var en stor prydtobakk, jeg har bare hatt en lav, og i år har jeg ingen, savner dem, så de kommer nok inn igjen til neste år.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Hej Anne!
    Vackra sensommar blommor, och vackra färger. Prydnadstobaken ser ut att trivas, så hög och fin.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlett
  4. Vackra sommarblommor du har! Tycker speciellt mycket om 'Green Mist'. :)

    SvarSlett
  5. Hei Anne!

    Så fin den 'Green Mist' er! Den høstfloksen minner mye om min 'Blue Paradise', men det finnes flere blå av de.

    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  6. Morsomt med så stor prydtobakk. Det er fint nå - og håper på lang varm september :-). Jeg venter på klokkeranken min som vanlig, men den har knopper!

    SvarSlett
  7. mye fint som blomstrer nå. Håper det blir en lang og varm høst.

    SvarSlett
  8. Du er så flink å samle frø :-)
    Ja, augustkveldene er flotte.

    SvarSlett
  9. Allt ser så fint och frodigt ut i din trädgård, inga torkskador - härligt!

    Kram!

    SvarSlett
  10. Sommerblomstene forlenger virkelig sommeren for oss. Du har som alle tidligere år, et vakkert knippe. 'Triangel har jeg sådd i flere år. Den er helt herlig og nærmer seg himmelen:) Edderkoppblomst hadde jeg bestemt meg for å så i år, men glemte det. En artig og vakker blomst. Nyt blomstringen og "knepping" av visne knopper.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  11. Har du dine 'Triangel' i potte eller i bedet? Min erfaring er at de trives bedre i potte. Får dem ikke like goddt til i bedet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart at de trives best i krukker. I jorda vokser de merkbart saktere.

      Slett
  12. Interessant å høre like over at de trives best i krukker. Jeg er alltid interessert i sorter som trives best med krukkelivet, siden jeg ikke er så flink til å vanne. Dette var mange herlige, romantiske og «engelske» sorter i nydelig sammensetning!

    SvarSlett
  13. Hei!
    veldig fin blomstring til deg nå på sensommeren. Det er koselig å rusle rundt med saks og klippe av avblomstrende blomster. Og samle frø også.
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett