tirsdag 16. mars 2021

Dahlia/georginer

Nå har dahliasesongen startet. Jeg har planta en del nye knoller. Først legger jeg knollene i vann, ca. ett døgn. For to dager siden sjekket jeg dahliabeholdningen i kjelleren. De fleste var intakte, men musene har spist opp noen av knollene. Så nå bærer jeg flere og flere opp for å drives fram. Etter hvert gjødsler jeg dem med hønsepellets.



























 En måte å få oversikt på, har veldig lett for å miste den. Det er himla godt å være i gang. Plassmangel begynner å bli et problem. Ha det godt! Anne


15 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    Imponerende oversikt over dine dahlia. De er så vakre. Ja, nå er det godt å komme i gang. Plassmangel dukker opp hvert eneste år.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Hej Anne!
    Vilken ordning du har på dina dahlior. Jag brukar spara en bild på alla nya här på bloggen så vet jag vilka som är nya för året. Jag väntar ett tag till innan jag planterar dem, det måste bli lite varmare så de kan bo i växthuset. Vilka fina färger och varianter du har.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  3. Du har vel nok mange forskellige Dahlier, og sikke et arbejde at holde styr på knolde og navne. Det bliver vel ikke nemmere når musene har rodet rundt i beholdningen? Kan godt forstå du har et pladsproblem nu hvor du tager det hele frem, men senere bliver det jo et flot syn!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  4. Hej Anne,

    Kul att vara igång. Vad många fina du har! Flera av de på sista bilden väntar jag leverans av. Lycka till med odlandet.

    Allt gott. Ulrika

    SvarSlett
  5. Magiskt fina du har! Underbara bilder som jag tittat om och om igen på:). Vilken dahlialängtan jag fick. Jag ska prova att förgro inne i år, det har jag aldrig gjort förut.
    Vad heter den gula som är på bild 1 och 4? Och den aprikos på bild 7 och 8?
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria!
      Jeg vet ikke helt sikkert. Men prøv å google, Apricot Desire, Orange Perfection. Ja, dahlia er fantastiske blomster. Det er lurt å forgro dem. Blomstersesongen blir så mye lenger. Ha det godt! Klem Anne

      Slett
  6. Sannelig er det på tide å få opp og fram de som ligger i kjelleren. De som står i potter i drivhuset livner til i disse dager.
    Du har så mange skjønne sorter! Og en forbilledlig oversikt.

    SvarSlett
  7. Du har så fine georginer. I år skal jeg lage et nytt bed, og da skal jeg (igjen) prøve å sette knollene direkte i jorden. Får håpe det går. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  8. Det er en fin samling dahliaknolde. Men lidt træls, at musene valgte at spise sig mætte i dem. Jeg har været lidt i tvivl om, hvornår jeg skulle sætte mine knolde til forspiring, men hvis du gør det nu, vil jeg også gøre det. Jeg kan sagtens følge dig i, at pladsen bliver trang, men det er nu meget hyggeligt, når det spirer i alle vindueskarme.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg du kan bestemt gjøre .En fordel du har, er at nattefrosten ikke varer så lenge. I fjor starta jeg å forspire på samme tidspunkt, men måtte vente med å plante ut til slutten av mai. Vi hadde kuldegrader. Det gikk fint.

      Slett
  9. Så fina bilder på alla Dahlior. Förra året var första som jag hade Dahlior i trädgården. PÅ hösten grävde jag upp dem och har förvarat dem mörkt (kanske för varmt). Nu planterade jag dem för några dagar sedan och la dem inte i vatten - undrar hur det kommer gå? Men du kommer få många fina Dahlior.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer helt sikkert til å gå bra.

      Slett
  10. Nydelig. Det er vare å glede seg til det igjen spirer og gror. Ha en vakker helg i våren!

    SvarSlett
  11. Hei Anne.
    Så mye fint- Det er bare å glede seg.
    Plassmangel er et alvorlig problem her også. Så i år tror jeg det blir tidlig åpning av drivhussesongen.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  12. Härligt att du börjat fördrivningen. Jag har inte ens tittat på mina förvarade men jag hoppas nog egentligen att några valt att tacka för sig.

    Kram, Carina

    SvarSlett