tirsdag 20. februar 2018

Engletrompet



Brugmansia, engletrompet er et vakkert syn fra slutten av juli til frosten kommer. Det er ikke bare synet, men også duften særlig om kvelden. 
Ofte synes jeg noen planter gjør seg spesielt godt når flere like står sammen. Engletrompet er en sånn en. Det er ganske dyrt å kjøpe flere og det er vanskelig å få dem til å overvintre i kjelleren (min erfaring).
Det jeg gjør, er å ta stiklinger i begynnelsen av september. De får røtter veldig fort.








!2 november planta jeg dem  i nye større  potter. Nå ser de sånn ut. Når de er så små, er det lettere å få plass. Snart skal jeg begynne å gi dem gjødsel. De vokser veldig fort. I løpet av sesongen blir de over 150 cm, og starter å blomstre i juli hvis sommeren ikke blir for kald. De er de første som går når termometeret nærmer seg 0.  






















                                                                Ha det godt! Anne


5 kommentarer:

  1. Hej Anne!
    Det syns att du har "gröna" fingrar, du klarar av det mesta. Vilken fantastiskt vacker växt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  2. Hei Anne.
    Nydelig engletrompet. Har ikke hatt de i hagen enda på grunn av barnebarna. De er ganske giftige. Nå begynner de å bli litt store og lar blomstene være i fred. Kanskje jeg skal forsøke meg med en i år. Tenk å sitte på Edens i skumringen og kjenne duften. Ha det godt. Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Hei Anne!

    Jeg hadde mange før, men klarte heller ikke å overvintre de. Hadde en nydelig en som hadde varigerte blader, men den døde den også. Det er ikke alt som klarer seg dessverre.
    De dufter nydelig om kvelden, ja.
    Ha det godt.
    Klem, Marit

    SvarSlett
  4. Verkligen ståtliga och vackra! Lite jobbigt med övervintringen bara...
    Ha det gott!

    SvarSlett
  5. Så vakre de er!
    God ide med stiklinger :-)

    SvarSlett