søndag 28. juni 2015

Slutten av juni - allerede


Tror aldri at plantene har vokst så mye som i denne kalde våren. Plutselig har planter som skal ha sol, blitt skyggeplanter. Fram med saksa. Kvannen, Angelica archangels har blitt enorm. Nå må den være over 250 cm. Den er en spennende kulturplante og er "norsk". Les om den HER.
Det nye bedet som ble laget i våres, er fylt til randen. Mariatistel til venstre i bildet, sådde jeg i mars/april og nå fyller den stor plass.


































                         Det er sommer og ferie med pelargonier på trappa. Ha det godt! Anne



14 kommentarer:

  1. Hei Anne! Takk for masse spennende info om kvann! Jeg visste ikke så mye om den fra før. Ja, alt vokser så det knaker! Jeg har aldri hatt så store og høye martagonliljer som i år. De er rett og slett enorme. Vi har stadig mye å glede oss til selv om det allerede har blitt slutten av juni...
    Sommeren går så utrolig fort...

    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Vackert som alltid hos dig. Kvannen är enorm:)
    Ja tänk som det växer fastän det är så kyligt.
    Kram Maria

    SvarSlett
  3. Beautuful plants are in Your garden. I like geraniums, too. And your Angelica is wonderful. Have a beautiful summer!Kris

    SvarSlett
  4. Kvannen er gedigen hos ddeg. Takk for informasjonen. Det var en spennende lesing.

    SvarSlett
  5. Godt at plantene trives selv om sommeren lar vente på seg. Men i helga - da var det supert hage- og sommervær! Jeg koste meg skikkelig

    SvarSlett
  6. Sånn er det her også. Store og frodige planter med flotte blomster. En kald vår har nok gjort plantene mere tette og kraftige.
    I går fant jeg en liten mariatistelplante i et bed. Frøene kan ligge noen år før de spirer. Hadde ikke tenkt å ha de i år, for de stikker utrolig vondt, men den kan få stå når den har kommet av seg selv. Koselig det også:)
    Ha en fin hagedag!

    SvarSlett
  7. En reslig Kvanne, ser dem ibland vid en dikesren. Dottern hade Röd Kvanne förra året, en riktig insektsmagnet. Det verkar som allting är lite kraftigare i år. Gillar dina Pelargoner. Ha det fint!

    SvarSlett
  8. I know this plant Angelica. It is a beautiful plant but much to large for my garden . Enjoy the summer in your garden groetjes, Hetty

    SvarSlett
  9. Så vakker mariatistelen er! Og for en kjempe av en kvann :-)

    SvarSlett
  10. Så nydelige og spesielle pelargonia du har på trappa. Herlige blomster. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  11. Det er alltid gøy med nye bed, jeg hadde egentlig ikke tenkt meg flere, men plutselig var jeg i gang og spadde...
    hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  12. Vackert!!
    Gillar verkligen den snygga blåa färgen!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  13. Sommer og ferie og pelargonier på trappa! Det skulle dekke det meste! Høres helt og holdent idyllisk ut. Nyt dagene :)

    SvarSlett
  14. Nå er det mye fint ja! Jeg har også noen digre planter hist og pist... Kvann har jeg tenkt at jeg vil ha - akkurat for det du sier + at de er pene også!

    SvarSlett