mandag 2. mars 2015

Salvia


Salvie har jeg sådd og skal så flere av. Salvia farinacea 'Blue Bedder' ( under til venstre) og 'Victoria', doggsalvie, tok jeg frø av i høst, og de spirer. 'Blue Bedder' blir godt over en meter og må ha litt støtte. 'Victoria' blir rundt 50-60 cm og står fint av seg selv. Ellers er de identiske. Jeg kan ikke se noen forskjell. Begge har en vakker blåfarge. Jeg er himla glad i blått.



'Blue Bedder', Verbena bonariensis, kjempeverbena, og Pennisetum setaceum, børstegress




'Victoria'







Midt i bildet Salvia argentea 'White Birds', sølvsalvie, og 'Victoria' øverst til høyre.












Foran Salvia farinacea 'Strata'



















Enda en favoritt er S. patens blåsalvie. Den har en utrolig blåfarge. Den skal jeg så til helga. Blåsalvie er veldig vakker sammen med ringblomster.
Nå har vi starta på den første vårmåneden, og litt over to uker til er det vårjevndøgn.
Ha det godt! Anne


18 kommentarer:

  1. Välkommen vårmånad:) Så fina salvior du har, jag vill gärna ha fler hos mig. Än så länge har jag 'Caradonna'. Snyggt med olika salvor ihop med jätteverbena.
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Hei Anne! Så mange flotte Salvia du har! Jeg har bare den argentea, men jeg liker den veldig godt pga. Den nydelige gråfargen på bladene. Salvia er sjelden å se i handelen i gartnerier synes jeg, og de burde brukes mer. Flotte bilder!

    Ha det godt!

    SvarSlett
  3. Visst är det underbart att vi har kommit till mars, nu börjar den bästa av tider! Jag gillar också salvian och är extra förtjust i just den blåa. Kram Merja

    SvarSlett
  4. Jeg har visst også en salvie, kjøpt som lavendel :-) I fjor kjøpte jeg en ny lavendel, så nå har jeg en av hver :-) Elsker de blåfargene!

    SvarSlett
  5. Dear Anne, I like the colour of the Salvia. Every colour is good against that blue. Groetjes,

    Hetty

    SvarSlett
  6. Noterer meg navnene på Salvie, og skal sjekke hvilke vi har. Elsker blått !
    Nydelige inspirerende bilder.
    Idag har jeg nytt vårværet fått unna litt beskjæring, og dekket litt til for vårsola.
    Nyt penværet og lengre dager :-))
    Eirin

    SvarSlett
  7. Salvie har jeg begynt med også. Sådde første slaget i fjor og er spent på om de overlever - tok en inn i potte for sikkerhetsskyld - det var vanlig salvie i fjor. I år skal jeg så blåsalvie, men det har jeg ikke gjort ennå. Syns den har så fin blåfarge - er også gla i blåe blomster!

    SvarSlett
  8. Nydelig blåfarge på disse! Jeg sådde en type i fjor, men det ble bare en stusselig liten en. Nå har jeg sådd frø som jeg "fant" i et bed i Hamar. Håper de vil spire!

    SvarSlett
  9. Salvie er veldig fine=) Vi har mange av dem i hagen, og jeg gleder meg til de kommer opp igjen=) Vibeke

    SvarSlett
  10. Hei! Jeg er glad i blått og grønt, og Salvie er intet unntak! Jeg mener at jeg sådde noen i fjor og at de spirte bra, men nå husker jeg neimen ikke hva som skjedde med dem. Kanskje har jeg Salvie i feriehagen i år, uten at jeg vet det :)

    SvarSlett
  11. Flotte salvier du har! Har også prøvd å så salvie i år av frø jeg har høstet av min egen flotte salvie i hagen. Så håper jeg at de små frøene blir like flotte som dine planter og som min salvie.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  12. Lovely blue Salvias! It's my favourite colour. Do you know there are 2 different Salvia patens? Salvia patens 'Oxford blue' is the blue one you have and Salvia parens 'Cambridge Blue', that one is pale blue.
    I am new here and will be a new follower.
    Regards, Janneke

    SvarSlett
  13. Salvia har jag varje år både vit och blå, det är en tacksam växt som brukar blomma hela sommaren, jag har dem i mina krukor. Jag sätter inte frön själv, brukar köpa färdiga plantor. Den passar fint med dina andra växter. Ha det gott!

    SvarSlett
  14. Anne, VÄLDIGT vackra bilder och växter. Jag gillar också salvia mycket och är intresserad av att pröva Salvia argentea som ser så fin ut.
    Jag har haft en liten paus, lite problem med nacken och då är det vila som gäller. Hoppas att du har det bra,
    Kram Maria

    SvarSlett
  15. Oh, I love salvia, so wonderful and the smell!!!!! Beautiful pictures and a light idea of summer!
    All my best
    Elisabeth

    SvarSlett
  16. Blåfargen på Salvie er spesielt vakkert. Og det fine med dem er at de blomstrer to ganger i løpet av sensongen bare man klipper dem ned. Visste ikke det er sølvsalvie den heter. Har samme her i Miacasa. Sneglene elsker den :(

    God helg, Anne.

    SvarSlett
  17. Hei!
    Veldig vakre disse salviene! Jeg har noen få, men ønsker meg flere. Og så fine de var til stråene dine!
    De er jo humleplanter også disse salviene, og det er flott!
    God helg til deg:-)

    SvarSlett
  18. Å for et kick jeg fikk av å komme inn hit, og se disse fantastiske bildene dine!! Jeg blir vilt inspirert!! Dette var imponerende,

    SvarSlett