onsdag 18. september 2013

Cobaea scandens, klokkeranke er månedens favoritt


På engelsk heter den 'Cathedral Bells'. Det er et vakkert navn på en vakker og spennende plante.Den har blitt en tradisjon i hagen vår.
 Klokkeranke er en klatreplante med en enorm vekstkraft. I løpet av sommersesongen dekker den inngangspartiet og pergolaen. I fjor ble den over 7 meter
 Vi planter dem i store krukker og plasserer krukkene slik at de kan klatre oppover i pergolaen.  De kan godt plantes i jorda.  
Klokkeranke blir sådd i midten av mars, settes i drivhuset i mai og plantes ut i juni og vannes av Gro. Jeg  følger bare med  på utviklingen De er blant de siste som takker for seg om høsten, ofte blomstrer de helt fram til starten av oktober. Anbefales på det varmeste!
Hos Anna Vattenkanna kan du finne mange lenker til månedens favoritter i september.
















                                                          Klokkerankedryss











Når blomsten springer ut, er den nesten hvit og mørk blå når den faller av. Og da er det å håpe at den danner frøfrukter.






















Det er koselig når utelyset nesten forsvinner inne i bladverket. Ha en fortsatt fin uke! Anne

Anna Vattenkanna

6 kommentarer:

  1. Er disse bildene fra hagen din?? Trodde jeg så syner! Wow for en hage❤❤❤ og for en vannvittig flott blomstring på klokkerankene dine! Jeg fikk rett og slett hakeslepp for dette var utrolig vakkert! Jeg er stum av beundring rett og slett:-)

    SvarSlett
  2. Hei! Utrolig flott klokkeranke du har! Jeg har sådd den inne en gang før, og da floket alle greinene i hverandre, så det var en ukjent problemstilling. Den vokste så fort at jeg ble helt matt ;-)
    Fantastisk at den kan dekke en hel pergola i løpet av en sommer!

    Ha det godt! :)

    SvarSlett
  3. Såååå flott!
    Jeg har lkke lykkes med mine i år, de fikk en tørr start.
    Veldig stas å se deres!!

    SvarSlett
  4. WOW... såååååååååå flott! Blir nesten helt målløs av et slikt syn! Frodigt og flott... ønsker jeg var i nærheten og kunne ta en tur inn i hagen din! Men får vel klare meg med de flotte bildene... ikke dårlig det heller! Ha en kjempefin høsthelg!

    SvarSlett
  5. Den er utrolig flott, vakre store klokker og så mange blomster.
    Jeg tenker stadig på en eventyrhage når jeg ser på bildene dine Anne.

    Flotte bilder, god helg fra Marit.

    SvarSlett
  6. Wow, vilken klockranka du har haft denna sommar! Så snygg! Hade ett exemplar för en del år sedan, men det var precis att det hann med att blomma hos oss innan frosten kom.
    Kristina

    SvarSlett