mandag 26. november 2012

Lathyrus, erteblomster


Lathyrus har en duft som er sommer. Å kjenne duften er like berusende og overraskende hver gang. På forsommeren klippet jeg av toppskuddene for at erteblomstene skulle få en tettere vekst. Disse skuddene satte jeg i et glass med vann og ikke lenge etter, hadde det utviklet seg røtter. Og vips var det mange nye planter. Den hvite heter 'Mrs. Collier' og blir over 150 cm. og den  blå heter 'Royal Navy Dark Blue' og blir over 200 cm.



























 Her har jeg plantet 'Mrs. Collier' i en krukke, slik at jeg får med meg litt duft når jeg går inn.

5 kommentarer:

  1. Vackra luktärtor! Tycker så mycket om dem, och i somras hade jag inga och jag saknade dem mycket. Ibland kan de vara lite svåra att lyckas med för mig:)). Vilket bra tips att toppa och sätta i vatten.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Ja, så fint det är med luktärter, och de är så finurliga att titta lite extra på! Jag tog egna frön på mina i höstas. Fin kombination med jätteverbenan, det ska jag komma ihåg till nästa år. Hälsningar Maria

    SvarSlett
  3. Flotte erteblomster! Nydelig lillafarge:)
    Erteblomster hører med til sommerens blomster.

    SvarSlett
  4. Nydelige erteblomster! Det er et must i min hage hvert år:)
    Tusen takk for din hyggelige hilsen:))

    SvarSlett
  5. Dette er flotte plante og så den herlige lukta. Veldig kjekke å plukke å sette i vase også. Tenk i år vart det ikkje sådd erteblomster med meg. Men no har eg notert det i sålista mi til våren slik at eg ikkje skal gløyme det :))
    God adventshelg til deg.

    SvarSlett