torsdag 3. mai 2012

Grønne vekster

Enkelte bladformer har nesten et skulpturelt uttrykk. Slik synes jeg det er med Iris pseudacorus, sverdiris (sverdlilje). Den er herdig til H8 og kan derfor dyrkes i praktisk talt hele landet. Den finnes som viltvoksende i store deler av Norge. Iris p. kan bli over 1 meter høy og får gule blomster i juni. Den trives godt ved vann, men også i vanlig hagejord. Sammen med andre grønne vekster som f.eks. hosta, gir det fine bladkontraster.

















                                  Her nyplanta, sammen med Geranium sangineum 'Max Frei'.

6 kommentarer:

  1. Det er så frodig og fint hos dere at jeg blir alltid glad for å se nye bilder fra hagen.

    SvarSlett
  2. Vet du hva, det er så hyggelig å høre. Tusen takk

    SvarSlett
  3. Oi, for et flott bed! Det treet var fantastisk skulpturelt mot alt det grønne du har plantet under det! Kjempevellykket!
    Jeg har også en del iris pseudacoris i vannkanten og den sprer seg raskt der, så jeg tror jeg sannelig skal stjele ideen og plante noen grupper sammen med hosta i skogen :-)
    Jeg ønsker deg en fortsatt riktig fin dag!

    SvarSlett
  4. Irisene ser ut som en flott fontene i bedet. Jeg er spent på om min nye "Butter and sugar" vil nlomstre allerede i år. Håper at sneglene holder seg unna.

    SvarSlett
  5. Din Iris pseudacorus var et flott syn, og så bra at den er så herdig! dette ble nok en måha-plante straks =) Fantastisk frodige bed du har! OG så flotte bilder du har tatt!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kjempehyggelig kommentar!

      Slett