mandag 12. desember 2022

Alf Prøysen


I sommer besøkte vi Prøysenstua på Prestvegen. Dette har vært et drømmemål i mange år. Endelig var i der på husmannsplassen, hvor han vokste opp med tre søsken og mor og far. 

                                                                                        Dørstokken heme


                        Den gangen pelargonia het geranier. Hans første dikt på trykk var visst "Røde Geranier".










                                                                                              Her er det plass til alle.




                                                                                                   Vakker utsikt












Da jeg var 4-5 år fikk jeg denne sparegrisen av faren og mora mi. På den putta jeg 2-øringen min.Jeg satt klistra til radioen og hørte på Alf Prøysen på barnetimen om morgenen. Jeg elsket den stemmen og gjør det fremdeles. Han sang Å du gode sparegrisen min. Ha det godt! Anne

 

7 kommentarer:

  1. Hei Anne!
    Jeg har de samme minnene av Alf Prøysen som deg. Vidar Sandbek og Torbjørn Egner likte jeg også, men ingen var som Prøysen.
    Ha det godt!

    SvarSlett
  2. Jeg har aldrig hørt om Alf Prøysen, men derfor kan jeg nu godt nyde billederne af det gamle hus med de røde pelargonier og fine hvide gardiner, men også landskabet er meget smukt og du har taget nogle dejlige billeder! Det må være skønt at 'besøge' barndommens helte!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  3. En kjær stemme fra barndommen, ja. Kom fra enkle kår, men en av de klokeste og fineste forfattere/kunstnere vi har hatt. Vi spiller fortsatt platene hans, ikke minst rundt juletider.

    SvarSlett
  4. Hej Anne!
    Det var ett fint besök i en gammal fin stuga. Har många favoriter bland hans verk. De jag känner till bäst är visor, som "Du skall få en dag i Mårå" och "Lilla vackra Anna"
    Vilket trevligt minne med spargrisen.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. For et koselig sted. Jeg husker også Alf Prøysen fra barndomstv-en, han og Anne Cath Vestly i et eller annet barneprogram tror jeg. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Tak for smukke billeder! Jeg kender ikke Alf Prøysen, men du har fundet nogle meget fine motiver fra hans hjem og egnen omkring.
    Du må have en dejlig jul.

    Hilsen Elna

    SvarSlett