onsdag 10. november 2021

November - sol - 10 varmegrader


I dag har det nesten vært en sommerdag. Sola varma, nesten vindstille og jakka ble tatt av. Det er fremdeles noe som gløder. Vi har en bøkehekk (Fagus sylvatica). Den har bronseblader om vinteren som gløder. Om våren har den irrgrønne blader. Den har blader året rundt.




                                                      Sedum spectabile, okltoberbergknapp gløder inn i november.




                                     Jeg er veldig glad i prydgress. Dette er Calamagrostis brachytricha, rørkvein.




                                                                          En rest fra sommeren, kuletistel




                                                                               Brugmansia, engletrompet i stua



 En favoritt er Sempervivum tectorum/takløk. De skal kanskje overvintre i komposten eller i pottene. Pottene blir lagt på siden for å unngå isvann. Overvintrer mange planter på den måten f.eks Hosta . Ha det godt! Anne


11 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    Så merkelig at det er så stor forskjell på bøk, for her har mine bøketrær sluppet omtrent alle bladene. Her for jeg frost mye tidligere enn hos deg, så det er sikkert årsaken til det. Brugmansia i stua må dufte deilig.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Hei Marit! Det er ikke Carpinus betulus, agnbøk du har. De er ikke i slekt og de mister bladene om vinteren. Selv om de ikke er i slekt, er de ganske like. Vi har begge i hagen. Vi hadde den første frosten natt til 12.10, og det har vært flere siden så jeg tror ikke det er så stor forskjell. Klem Anne

    SvarSlett
  3. Hej Anne!
    Din bokhäck lyser som guld i solen, fint. Prydnadsgräs är mycket fint och dekorativt, får inte dem att trivas här. Vi har fått den första snön men den försvann lika fort som den kom.
    Ha det gott /Kram, Marika

    SvarSlett
  4. Bokhäckar är fantastiska och med facit i hand mycket mer vintervärde än hos avenbok som jag planterade. Den mörka astern var väldigt fin, hittar aldrig några mörka här. Gräset stog redan på min önskelista men din bild bekräftar odlingsvärdet :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  5. Meget mildt vejr og dejlige billeder af havens sene glæder. Smukt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  6. Kan ikke påstå at solen varmet, akkurat, men det var nesten behagelig å være ute. Luften var mye tørrere enn den har vært i det siste. Lekre bilder med novembersol i!
    God helg!

    SvarSlett
  7. Hei Anne.
    Jeg driver og tester ut agnbøk her hos meg. Ingen blader på den hos meg nå - sikkert pga kulden og været. Eller kanskje den mister bladene?
    Er også blitt glad i prydgress - så det blir det mere av.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  8. Det er en utrolig smuk billedserie. Mit favoritbillede er det øverste, at den glødende bøgehæk. Den indrammer så smukt landskabet bagved.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Vakkert igjen. Jeg liker også takløk. Jeg har noen nede i blomsterbedet og noen i potter, under tak på terrassen. De ligner små rosetter. Ha en vakker dag i novemberlyset. :)

    SvarSlett
  10. Ja november har varit varm och mild. Vill inte ha vinter och kyla än! Taklöken är ju fantastisk! En favorit...
    Mysig helg till dig!
    KRAM från Titti

    SvarSlett
  11. Fortsatt mye fint hos deg, og det treet på første bildet var flott. Ikke så mange høstfarger her, men fortsatt blader på de fleste trærne (tror jeg, kanskje jeg må se etter når det blir lyst, men i hvert fall gult bladverk på syrinene). Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett