torsdag 4. oktober 2018

Dichondra repens 'Emerald Falls'


Grønne planter som bare er grønne, roer øyet og samtidig fremhever. 'Emerald Falls' er jeg glad i. Broren/søstra 'Silver Falls er nok mer kjent. Det de har til felles er at frøene er ganske dyre. I underkant av 50 kr for ti frø.
Dessverre er de ikke stauder, men de tåler flere kuldegrader. Her står de like fint etter flere netter med frost.







Hvis du vipper opp "skjørtet", vil du finne bitte små frø. Jeg sår dem ganske tidlig (februar) for de spirer og vokser seint, men de har forholdsvis god spireevne.  I år har de nok ikke fått nok vann for de henger ikke så mye utover krukkene som de pleier, men frø har de og grønne er de.
















Fuchsia-bonsai!



Tagetes 'Strawberry Blonde' holder fremdeles stand mot frosten. Det imponerer meg. Lindetreet gir god beskyttelse.



Komposten vokser når krukkene tømmes. Det er ikke en overdrivelse å si at vi er slitne, men en god natt gjør kanskje underverker? God oktoberkveld! Anne



8 kommentarer:

  1. Hei Anne

    Flot bladplante - den var ny for mig.
    Med den pris på frø er det godt du selv kan samle!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  2. Hei Anne.
    Tung jobb å tømme alle krukker. Godt du har høstferie.
    Skal fortsette med overvintrings-plantene i dag. Måtte ta en pause i går.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
  3. Hej Anne!
    Emerald falls har jag inte haft, men Silver falls har jag varje år i krukor och amplar. Nu måste jag ut och se om jag kan hitta frön på dem också. Jag har tömt några krukor, men några har fått stå kvar, och nästa vår fyller jag dem igen med ny jord och nya växter. Ser fram emot det.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  4. Hei Anne!

    Den grønne var ny for meg også. Silver Falls må jeg ha hver vår. Forstår hvorfor de plantene er så dyre når frøene koster såpass.
    Det er tungt å slepe inn planter ja. Jeg brukte to dager på å få inn alt her.
    God helg! Klem, Marit

    SvarSlett
  5. Både Emerald falls og Silver falls er nye for meg. Veldig flotte! Og da har dere kanskje egne frø til neste sesong :-)

    SvarSlett
  6. Emerald falls kender jeg ikke, men hvor har den nogle dekorative blade. Bladplanter er dekorative i krukker, man savner ikke blomsterne.
    Det er et stort arbejde med alle krukkerne, men kan godt falde i søvn i lænestolen om aftenen, når arbejdet er gjort.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  7. Hei Anne.
    Emerald var ny for meg. Silver falls må jeg ha vært år. Det er litt av en jobb med krukkene. Jeg har en del jeg også.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Hvor er den bare fin. Den var også ny for mig. Silver Falls køber jeg som sommerplante - den plejer vist at klaske sammen, når der kommer frost.

    SvarSlett