torsdag 5. desember 2013

Fuchsia - sommerminner


Fuchsia er veldig lett å formere. Stikker du en stikling i jorda, blir det en ny plante - så det gjelder å begrense seg. De minner meg om dansere. Noen av blomstene ser ut som ballkjoler med lag på lag og andre er enkle. De finnes i mange fargenyanser.
Fuchsia kan bli ganske gamle. Vi har noen som nærmer seg 10 år.
 Om høsten ribber vi dem og kjører krukkene ned i en mørk og frostfri kjeller. Der står de nå. 




                                                                             
                                         En ballkjole!















                                            Den nærmer seg 170-180 cm.



























                       Klarte ikke å kaste blomstene med en gang etter ribbingen.



                                Ha en god kveld! Anne


8 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, fuchsia er nydelige blomster! Jeg hadde skikkelig dilla for noen år siden og hadde mange sorter. Har du noe navn på den enkle rosa du har der? Den minner om en jeg hadde før og som jeg likte så godt. Flotte bilder du viser!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke helt sikker, men tror det kan være 'Grayrigg'. Kan sende deg stiklinger så snart det er mulig å se at det er den enkle rosa.

      Slett
  2. Fuchsia er nydelige og minner meg om farmoren min som hadde mange av dem:-)
    Klem!

    SvarSlett
  3. Jag tycker också att de är otroligt vackra, men jag har inte tålamod med alla krukor som blir. Kanske har jag flyttat för många gånger? Att ha fuchsior är nog bäst om man ska bo kvar många år på samma plats. Det längtar jag efter.
    Kram Maria

    SvarSlett
  4. Enig! Fuchsia er vakre. Usigerlig vakre. Som ballkjolebekledte dansere.

    Men sukk. Hos meg trives de ikke. Hvitt belegg og annet svineri rammer dem. Ja ja, fint jeg kan nyte synet av dine flotte eksemplarer her inne på bloggen din, Anne.
    Må du ha en finfin førjulshelg!

    SvarSlett
  5. Så sant som du skriver - kjolar som dansar. Fuchsior är underbara, eteriska, robusta. Allt på samma gång. Och så många vackra du har!
    Ha en skön helg!
    Törnrosa

    SvarSlett
  6. Som den fineste kjoledesign..naturen kan såvisst alt om form og farge!
    God helg!

    SvarSlett
  7. Mange fine sorter hos deg!
    Spesielt fine når de blir store og treaktig, synes jeg :-)

    SvarSlett