lørdag 18. februar 2017

Ikke uten min...


sekatør.  Den er en del av påkledningen året rundt. Den er swiss made og er evigvarende. Jeg lærte en gang at plantesaft gjør knivbladene sløve og at det hjelper godt å vaske saksene i Zalo.
Jeg bruker fint sandpapir og bryne til å slipe dem. Disse er nyslipte. Det er himla deilig å ha skarpt redskap. Spader kan godt slipes. Skulle gjerne hatt en slipestein.








Denne har jeg arva  Den er over 30 år gammel og like god. Disse saksene er ikke akkurat billige, men  holder i evigheter..




Hun skulle jeg svært gjerne unnvære. Vi tror hun er syk. Pelsen er pjuskete og hun rister en del på hodet. På bildet under har hun lagt seg under rhododendroen ca 5 meter fra døra. Dette bildet er tatt i formiddag. Vi har varsla.






Ikke uten min frøsamling.



Og i hvert fall ikke uten mine drømmer om vår og sommer. Temaet hos Blommig fredag er: Ikke uten min..
Nå har jeg vinterferie. Jeg skal så, prikle og bruke sekatøren i hagen. Ripsbuskene står klare.
Ha det godt! Anne


13 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    Helt enig med deg, sekatør er helt nødvendig. Nyslipte redskaper er ren luksus!

    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Hej Anne!
    Rådjuret verkar inte riktigt friskt, om det lägger sig så nära huset. Bra verktyg är viktigt, var tvungen att googla Zalo, är det diskmedel?
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  3. Hej Anne!

    Så skall naturligtvis redskapen skötas, då håller de länge. Jag slarvar nog en del så påminnelsen tas tacksamt emot.

    Kram!

    SvarSlett
  4. Ja, den sekatøren er jeg også avhenging av. Innimellom "stikker mannen av med den" og jeg blir nesten desperat da! Jeg har hatt min i årevis. Så trist med det syke rådyret. Men det er vakkert uansett stakkars. Ha en fin søndag i din hage.

    SvarSlett
  5. Hei. Godt verktøy er viktig. Stakkars rådyret. Får nesten vondt. Ha en god søndag.

    SvarSlett
  6. En god havesaks, en stor frøsamling, forårsdrømme og vinterferie - det kan næsten ikke være bedre. Rigtig god ferie!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  7. Tror bestäm att jag ska pyssla om mina sekatörer, det är jag dålig på att göra.
    Ser dina fina fuschiablommor och undrar om mina överlevt vintern där de står i garaget. Hoppas det!

    SvarSlett
  8. Godt verktøy er viktig i hagen! Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  9. Jeg fikk en fin dyr sekatör av mannen ifjor, og forskjellen mot de billige jeg har brukt tidligere er enorm. Rådyr liker jeg ikke, men det er uansett trist å se syke dyr lide.
    Ha en fin ferieuke!
    Klem Nora

    SvarSlett
  10. Uh, jeg er dårlig til at passe på mine sekatører. Når de bliver sløve smider jeg dem ud og køber en ny.
    Det gælder i det hele taget mine haveredskaber....måske jeg skulle prøve at se om ikke jeg kan lære at passe bedre på dem.

    SvarSlett
  11. Jeg har også en dyr sekatør, den stelles med omhu.
    Nyt ferien og kos deg med såing.
    jeg sådde mye i går og mere står på vent.
    Ha en fin uke. Klem fra Aud

    SvarSlett
  12. Hei!
    Ja, godt redskap må til i en hage. Og da er det faktisk forskjell på pris og kvalitet. Vi har slipstein på hytta, til øksesliping, men skulle gjerne hatt en her også.
    Rådyret så syk ut ja. Godt dere har varsla, så den slipper å plages mere. Går skrantesyke på rådyr tro? Det er jo oppdaget på elg og rein.
    Ha en fin vinterferie, Anne:)

    SvarSlett