mandag 18. april 2016

Buxus, buksbom fra egne stiklinger


 
 
Jeg setter ofte stiklinger i jorda. Hvis jeg beskjærer busker, blir det stiklinger og de havner ofte i jorda. Ofte rotslår de seg akkurat som denne buksbomen. I denne busken er det mange som har roslått seg. Den er lett å formere, men den vokser himla sakte. Det jeg er mest overrasket over, er hvor hardfør den er. Her har jeg hatt en stakkar i plastpotte i flere vintre i H4. Nå skal den garantert få et fast sted.
 
Bildene under er fra 1 mai i fjor .Skal bli spennende å se om hagen  kommer så langt i år.
Det virker ikke sånn. Det er kaldt.
 



 
 

 
 
 

Turcestanica  og Concerto
 
 

 
 
 

N. 'Jenny'
 
 

Elsker sånne tuer tidlig om våren.
 
 

                                Det er deilig å gå på stier i hagen. Ha det godt! Anne


                            

20 kommentarer:

  1. Hei Anne!
    Det samme har jeg også gjort. Selvemorplanta døde, men stiklingen er overraskende hardfør. Tror jeg skal formere noen flere av de. Det er så kaldt her også, og mot helga skal det bli enda kaldere. Ingenting er verre enn det. Vi får håpe det blir varmere snart. Vakre bilder fra i fjor!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Samma kyla här, det blir trist i längden. Nu får det lov att vända snart ;)

    SvarSlett
  3. Oo, so many tulips already. And pulsatillas so lovely. In my garden there is one too, very small yet.

    SvarSlett
  4. Ja, buksbom vokser meget langsomt. Jeg tog mine første buksbomstiklinge i '12... kun to overlevede (Jeg skulle jo lige lære det der med have først) den største af dem er 20-25 cm høj nu...!

    Jeg er også dødtræt af vejret, men vi kan jo ikke gøre noget ved det. Her blæser det kraftigt, så det er koldt at være udenfor...og nu har de lovet slud/tøsne i slutningen af ugen...UF...jeg er træt af kolde forår....

    Nå, men du må have en god tirsdag.

    SvarSlett
  5. Det är verkligen aprilväder, ena dagen sol och värme, nästa är det kallt och blåsigt. Men det blir grönare ändå. Mina backsippor är små knyten än så länge. Det kommer dröja tills de blommar.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlett
  6. Hei!
    En av naboene her har en nydelig buksbomhekk:) Men den er fra 60-tallet, så det har hatt tid på seg til å bli høy, tett og fin.
    Kaldt til oss også, med haglebyger og mye regn. Vottevær.
    Flotte bilder fra i fjor! Vi trenger litt varme skal det bli sånn i år også.
    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  7. Åhhh så masse koselige løkbilder! Ja Buksbom bokser virkelig sakte! :/
    Er det ikke stas det er vååååååår!!!

    SvarSlett
  8. Det kreves vel litt tålmodighet med buskbomstiklinger, og det å sett flere i samme potte virker smart.
    Nå tror jeg det hr kommet like "langt" i innlandet som her :-)
    Vakre vårbilder !
    Eirin

    SvarSlett
  9. Så flott liten busk stiklingen har blitt til. Dette burde jeg også gjøre med noen av buskene mine. Solbærbuskene for eksempel. Det er så godt å se at løkblomstrene vokser seg til å år også. ha en fin uke

    SvarSlett
  10. Hei, på nabogården står det en kjempestor buksbom, så de kan bli store når de kommer på det :) Er det kaldere i år enn i fjor? Vi hadde en kald start i fjor også syns jeg huske! Gresset vokser bedre i år i alle fall, i fjor var det ett problem for bøndene her med lite vekst i beitet. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  11. Så fint med stiklinger:-)
    Det ser ut til at våren er litt senere i år enn i fjor.

    SvarSlett
  12. Jeg har også forsøkt med på buksbom stiklinger, og kan skrive under på at det går seint frem. Lurer nesten på om det skjer noe i det hele tatt, sånn fra år til år. Håper fortsatt på at det skal skje mer etter hvert.

    SvarSlett
  13. Härligt att våren kommit så långt hos dig! Jag har också tagit buxbomssticklingar för några år sedan, och nu börjar de komma igång, så man måste ha mycket tålamod.
    Ha det fint!
    Titti

    SvarSlett
  14. Våren er treg og kald. Dessverre. Vi får satse på at vi blir belønnet med en flott sommer.

    SvarSlett
  15. Våren er treg og kald. Dessverre. Vi får satse på at vi blir belønnet med en flott sommer.

    SvarSlett
  16. Jeg har også et par sånne små buksbom som er fra stiklinger. Men ja, de vokser uuuutrolig sent. Ha en fin dag,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  17. Moro å lage planter selv (men man må ha en dose tålmodighet). Buksbom har jeg aldri hatt - har alltid tenkt at den ikke overlever hos oss, men jeg synes kulene er skikkelig stilige. Du har så vakker vårblomsting!

    SvarSlett
  18. Hei! Jeg er like imponert over buksbom stiklinger som deg. Har hatt noen stående i små firkantpotter i flere år nå, de kan umulg ha det særlig godt, og selv om det er på milde vestlandet er det gjerne noen uker med skikkelig frost hver vinter. Kanskje de tror at de er kunstige? Fine vårtuer i beddene dine!

    SvarSlett
  19. Å ta stiklinger er moro - vi har for øyeblikket massevis stående i potter, deriblant buksbom:-)
    Så fint det er hos deg nå!
    Klem!

    SvarSlett
  20. Ja, buksbom er lett å få nye stiklinger av, men som du sier...det vokser veldig sent. Stikker alltid nye hvert år, så har jeg alltid noen å ta av:)
    Flotte siter du har i hagen:)

    SvarSlett