onsdag 16. september 2015

Verbena bonariensis, kjempeverbena


Kjempeverbena er en favoritt. De skaper høyde uten at de stenger for andre planter. Kjempeverbena passer til alt. De kan stå både bak og foran i bedet fordi man kan se tvers gjennom dem. Kjempeverbena svever over de fleste andre. I år har de blitt nesten to meter. De er elsket av bier, humler og sommerfugler. De tåler til og med litt frost.
Det er flere måter å overvintre dem på. Krukker kan plasseres på et mørkt og frostfritt sted. Vi har noen krukker i kjelleren. Det er lett å ta stiklinger fordi de roter seg fort. Jeg pleier å sette dem i et glass med vann, og plante når de har fått røtter.
I år skal jeg så i november, og la mange plastpotter ( ikke bare 2 ) stå ute til februar før jeg tar pottene inn.. Det gjorde jeg i fjor og de spirte etter bare noen dager. I motsetning til frøene som ble sådd inne i januar/februar. Av dem ble det nesten 0% spiring. 
I år som i fjor ble jeg reddet av Janne med gartneriet Mjærum Staude & Urtesalg. Vi fikk mange småplanter. Tusen takk! 















Nederst til høyre er Salvia argentea 'White Birds'. Den klarer ofte å overvintre. Vi har ikke milde vintre H4. Den gjør seg veldig godt i krukker.











Bildene ble tatt i helga hvor det fremdeles var sommer i hagen. Det spørs hva det ekstreme regnet gjør med hagen. Ha det godt! Anne


14 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska bilder! Har scrollat upp och ner flera gånger och bara njutit av dem. Älskar också jätteverbena, i år har de blivit otroligt stora. Söt liten katt:-)
    Ha det fint!
    Titti

    SvarSlett
  2. Visste inte att dessa också börjar utveckla rötter i ett vattenglas, låter ju lätt, ska prova det nästa år. =)

    SvarSlett
  3. Janne kjenner jeg også til. Var der 2 ganger i år og bilen ble lastet fult med planter :-)
    har også overvintret kjempeverbena. Dette er kjempe lett og man får mange planter når man lager stiklinger om våren. :-)

    SvarSlett
  4. Spennende å ha potter med frø stående ute til februar. Har ikke prøvd det :-)

    SvarSlett
  5. Jeg synes også verbena er en fin plante, men her har den spredd seg noe grasalt. Litt utpå sommeren kommer det opp hundre vis av små spirer overalt. Jeg luker bort mange, men lar noen stå. Har hatt de i kjøkkenhagen, men aldri mer, for der popper de nå opp over alt.

    SvarSlett
  6. Så fina bilder. Ska köpa mig en planta jätteverbena till våren.
    Hoppas det slutar regna hos dig snart.
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Hei Anne!

    Vakre bilder fra hagen din! Ja, verbena er en favoritt her også. Har sådd de selv i flere år, og de må jeg bare ha hver sommer. Det får ikke hjelpe at de er vriene til å spire, for de er verdt jobben.

    Her øser Petra ned nå, og det er skummelt med alt dette regnet. Håper det går bra hos deg!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  8. Hej Anne!
    Så fina bilder, och tack för tipset om Jätteverbenan, den vill jag ha i min trädgård. Tänk att det kan bli så olika resultat, beroende på hur man sår.
    Hoppas du klarar dig från det värsta ovädret.
    Ha det fint!

    SvarSlett
  9. Hei Anne !
    Som alltid vakre bilder fra hagen din. Kjempeverbenaen ser virkelig ut som om den svever. Er det en staude, eller må den sås hvert år ?
    Tror vi må redusere litt på frø i år....
    Ha en god helg.:-)

    SvarSlett
  10. Jeg har verbena for første gang i år, og tenkte jeg skulle forsøke å overvintre en plante og ta stiklinger. Jeg har også skaffet meg fra av verbena hastata, så dette blir bra! God helg!

    SvarSlett
  11. Kjempefint til deg nå:) Verbena har jeg aldri prøvd, og etter det miserable såingsprosjektet mitt i vår, så tror jeg ikke jeg kommer til å prøve på denne heller. Fint å nyte bildene dine istedet:)
    Katten så ikke helt fornøyd ut. Håper det retter seg med været. Ha en fin fredag:-)

    SvarSlett
  12. Oi, så interessant det du skriver om novembersåing! Det må være novembers hyggeligste hagesyssel. Er enig med deg i at de er 1) fine, og 2) vanskelige å få til inne om våren. Må visst følge ditt eksempel!!:)

    SvarSlett
  13. Så flotte kjempeverbena. Jeg sådde i vår, men de har ikke begynt å blomstre ennå, ble kanskje en for kald sommer her. Håper jeg kan klare å lure dem til å tro at de bor i sone 1 sånn at de kommer igjen til neste år. Ellers får jeg så igjen.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett