søndag 26. juli 2015

Juliblomstring


Selv om det er kaldt, blomstrer det. Det tar tid før blomstene springer ut, men de blomstrer lenge. Vi har en skjærsmin som blomstrer fremdeles. Dahliane har begynt og Cobeae scanadens, klokkeranke har fått knopper. Vi har høsta hvitløken og de som ble satt i våres, vokser, men maisen sturer.
Måtte sommervarmen komme!






Verbena hastata, 'Blue Spires' tårnjernurt ble sådd i februar og satt ut i kulda. I april ble potta tatt inn for å spire. Her er den sammen med prydtobakk 'Lime Green'.







Helenium 'Moerheim Beauty' har starta blomstringen. I våres delte vi en plante og flere nye ble plantet på  forskjellige steder i hagen. Kan virkelig anbefale denne.







Hydrangea aborescens, vierhortensia 'Annabelle' er en nydelig busk. Blomstene blir først gulgrønne så hvite.



Pergolaen med Cobeae scandens, klokkeranke











En åker med rødkløver.











Valmuer sår seg mange forskjellige steder.



 Villpelargonia P. australe er så vakker. Den har lyse fiolette blomster, bladene har mørkerøde nerver som stilkene. Den vokser vill i Australia. Visstnok den eneste pelargoniaen som kommer fra Australia. 







                                                 God sommerkveld! Anne


13 kommentarer:

  1. Härliga bilder. Snyggt med lila. Nu fick jag lite nya tips till min gavelrabatt, den behöver förändring.
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Hei Anne!

    Vakre bilder, ja! Den Verbena hastata, er den en staude eller ettårig? De er så fine. Jeg har sett den på flere blogger i det siste.
    Vill pelargonia er også vakre. Nydelige blader på de :)

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en staude. H6 står det på frøposen. Kjøpte frøene fra garden living. Jeg synes også at de er fine. Kjøpte en for to år siden og den har frøsådd seg.

      Slett
  3. Hej Anne!
    Så grönt och frodigt, din pergola är vacker, kommer att bli så fint med klockrankan i blom, har inte sett några knoppar än på min. Annabelle är en riktigt fin buske, ser den hos grannen, och den blommar otroligt fint.
    Ha det bra!

    SvarSlett
  4. Flotte bilder fra hagen din :-) og spennende med villpelargonia.
    Ha en fin sommeruke :-)

    SvarSlett
  5. Ja, det er kedeligt som Nordeuropa må trækkes med en kold sommer i år, den eneste fordel jeg kan se, er at vi stadig har en del blomster at gå og vente på og glæde sig til.... f.eks. er mine tidselkugler først så småt ved at få en blålig farve, men de er slet ikke sprunget ud endnu....det plejer de ellers at gøre senest medio juli, nogle gange før.

    SvarSlett
  6. Ja jeg ser godt at alt er senere i år. Her er det også fortsatt skjærsmin. En del akeleiene holder også stand. Verbenaen du viser står på ønskelisten min. I år har jeg skaffet meg verbena b., og er spent på å se den "live", ikke bare på bilder. Flott buegang hos dere!

    SvarSlett
  7. Flotte bilder!
    Vakre heleniumer :-) Skulle gjerne hatt plass til sånne....

    SvarSlett
  8. Så fint du har det och visst blommar det även om det är lite kallt. Jag hoppas fortfarande på lite mer värme när det har regnat klart! En fantastiskt fin pelargon!
    Anne, har du Instagram?

    SvarSlett
  9. Så fin verbenaen var, jeg har ikke kommet lenger enn til vanlig kjempeverbena, men neste år må jeg prøve denne. Håper klokkeranken min også får knopper snart.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  10. Ja nu vill vi ha värmen!!! Men vilken näpen liten Pelagon :)
    Ha det gott!

    SvarSlett
  11. Åjaa..."Anabelle" er vakker:)
    Flotte bilder som alltid,gir masse inspirasjon å kikke inn til deg:)
    Blomsterfloret iår er vel litt ujevnt vil jeg si,mye liker ikke det kalde været.
    Nå håper vi på en varm august,så glemmer vi resten:)
    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  12. Den helenium har jag köpt i år och jag hoppas den verkligen har en fin brunröd färg, för är den för röd, så blir den inte bra hos mig. Fast den ser riktigt fin ut där hos dig och blomstervillig också ser jag. Så söt pelargonen är, den blev jag faktiskt litet intresserad av trots att jag inte numer är någon pelargonmänniska. Ha en fin onsdag! Kram Merja

    SvarSlett