lørdag 31. oktober 2020

Blodbeger - fullmåne - halloween!


Alt på en gang, kan kanskje bli litt mye?
Rhodochiton atrosanguinus/blodbeger er en vakker hengende eller klatrende plante. Den kan overvintre inne. Jeg har tatt vare på en krukke med blodbeger.












                                                                                En frøhams


                                                        Har tatt vare på frø som forhåpentlig gir planter neste år.








 I dag 31. oktober begynner den å se sliten ut. Den har tålt flere minusgrader. Er det noen som vet, hvorfor den heter blodbeger på norsk? 

 Håper på en mild november. Ha det godt! Anne



11 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    En del av det latinske navnet, altså atrosanguineum er nok forklaringen. Sanguineum henspiller på blod har jeg lest meg til. Jeg gar tatt inn to planter, og håper de overlever. De har også noen frøkapsler som henger på.
    Fine bilder av dine blodbeger.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Jeg lurer på hvorfor det henspiller på blod og hvorfor det heter et beger med blod. Tusen takk for svar.

      Slett
    2. Hei igjen.
      Jeg søkte på latin og engesk. sanguineum - bloody.
      Adjektiver- bloody, bloodred, bloodstained. Jeg tror de mener frøhamsene/frøposene, for de er jo lillarøde. Kanskje noen har synes at de har lignet på poser med blod.
      Det er min tolkning :)

      Slett
  2. Här heter den Törnrosas kjortel tror jag. Nu måste jag kika om det finns några frökapslar på min planta. Fina bilder. Kraaaam Pia

    SvarSlett
  3. Hei Anne.
    Blodbeger har jeg ikke greid å få til fra frø, men er så heldig at jeg får en plante hvert år:-)

    SvarSlett
  4. Så många fina exemplar du har haft i sommar och höst. Jag prövade en gång med det blev en ganska tråkig historia även om fröerna grodde. Det blev aldrig några fina plantor hos mig. Men ni är många som framhåller hur fin den är så kanske en dag igen :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  5. Hej Anne!
    Den är riktigt vacker. Har inte vågat mig på att fröså den. Har fått för mig att det kan vara svårt att få den att bli något. Dina är riktigt fina.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  6. Hei Anne

    Den hedder rosenslynge på dansk. Det er jo ikke ligefrem en slyngrose.....
    Blodbeger er da egentligt et bedre navn - blomsten har form som et bæger og farven kan måske minde lidt om blod på en god dag og i den rigtige belysning:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
  7. Blodbeger er en fin plante, hadde den alltid før, men hadde liksom ingen plass å henge den for at den kunne vise seg fram. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  8. "More is more", synes jeg :) Utrolig dekorativ og anvendelig plante. Sår av egne frø hvert år.
    Ha det godt!

    SvarSlett
  9. Åhh den är så vacker den där blomman med sina små klockor...här i Sverige heter den Törnrosas kjortel. Underbara bilder från din fina trädgård!
    Kram Titti

    SvarSlett