lørdag 8. februar 2020

Blomkarse


Blomkarse (Tropaeolum majus) er en sommerblomst som har fulgt meg fra barndommen. Den fikk jeg så i kjøkkenhagen.  Det er sommerduften. Den kan plukkes, spises og nytes der den gror. Den til og med selvsår seg. Det er lykke å se fjorårets planter dukke opp etter en lang vinter. Komposten er et favorittsted.























































Full pott til deg som kan se blomkarsen. Lenker selvfølgelig til TrädgårdaFägring.
Ha det godt! Anne


10 kommentarer:

  1. Hei Anne!
    Blomkarse er en fin sommerblomst. Jeg dyrket de mye før, og jeg liker så godt de med variegerte blader.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Jeg liker også blomkarse og syns den også den minner om barndommen, blant annet hadde farmoren min alltid den. Fine varianter du har. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Visst gömmer den sig där högt i luften... Fint i ampel. Jag odlade ofta förr men så sådde jag 'finare' namnsorter i mer ovanliga färgnyanser och tyckte dem grodde dåligt och de dyra frön som grodde blev 'bara' de vanliga gula. Men nu har jag läst om bladen i sallad och tittat på dina ljuvliga bilder... Det är kanske dags att testa igen :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  4. Hej Anne!
    Den brukade jag ha förut, men så ett år blev den helt uppäten av larver. Sen dess har jag inte sått den, men kanske skulle prova igen. Så vacker ihop med dina andra växter.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvarSlett
  5. Så fina, gillar dom i aprikos. Jag hade svårt att få dom att trivas i min förra trädgård, här har jag inte provat. Kanske ska göra det:)
    Kram Maria

    SvarSlett
  6. Blomsterkarse er en fin og stabil plante, og så fås den i mange forskellige skønne farver.
    Sikke fine blå kander, de pynter på det runde bord.
    Hav en god ny uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  7. Härliga färger och fina blomster. Nu längtar jag att börja så men väntar ett tag. Vill gå på trädgårdsmässan först. Men har redan laddat upp med några fröpåsar av Zinia.

    SvarSlett
  8. Viken härlig färginjektion! Jag tycker också mycket om krasse men har haft sådana problem med att larver har ätit bladen att jag nu gett upp. Så fin den är med variegerade blad. Tycker mycket om färgen på blomman på den också. Annars tänker jag på Monets trädgård där de berömda krassegångarna finns. Så vackert!

    Önskar dig en fin vecka!
    Anita

    SvarSlett
  9. Hei Anne.
    Blomkarse er en nydelig blomst. Den må jeg ha i hagen hvert år. Minner meg om barndommen.
    God mandag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett