søndag 26. august 2018

Noen sensommerbilder


De siste to helgene har det vært deilig å arbeide i hagen. Ikke for varmt. Planten nederst på bildet  Salvia argentea 'White Birds', er jeg veldig glad i. Det står på frøposen at den er ett-årig, men den kommer igjen år etter år. Neste sommer blomstrer den med hvite blomster. Den er ikke så fin da, men gir etter hvert frø.






 Salvia 'Victoria' sammen men Dahlia 'Red Eyed Jill'. Salvier er veldig lett å ta frø fra og spirer som regel godt.








                                       Himmelen er fortsatt høy og lyseblå.




Nå utvikler mange klokkeranker frøhamser. Lover godt til neste år.



                            Fortsatt  god sommer og sensommerkveld! Anne
                             Lenker til Tradgardsfagring


12 kommentarer:

  1. Nydelig salvie. Neste år tror jeg at jeg må ha klokkeranke igjen, det blir visst sånn annet hvert år her hos meg. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Hei Anne

    Ja Salvia er en flot og lidt overset planteslægt. Jeg er selv på vej til at interessere mig mere for den!
    Flotte landskabsbilleder!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  3. Hver årstid sin sjarm!
    Det er hyggelig med sensommerens blomster. I år har sommeren vart nesten 4 måneder - nesten så jeg gleder meg til høst.
    Flotte bilder du tar Anne. Ha en fin uke!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  4. Hei Anne!

    Salvia argentea har jeg samme erfaring med. Den overlevde i mange år her også. Salvia burde brukes mye mer.
    Flotte bilder.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  5. Hej Anne!

    Ja, äntligen har temperaturerna landat mer i min smak, det är så skönt ute nu och arbetsglädjen är tillbaka.

    Gillar dina landskapsbilder!

    Trevlig vecka!

    SvarSlett
  6. Älskar den salvian men har avstått eftersom den är ettårig. Men frösådder... ..då ska jag dra upp plantor och testa nästa säsong. Idag ska regna men jag ska försöka ta upp den lilla potatisen som är kvar :)

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvarSlett
  7. Hej Anne!
    Salvian brukar jag ha i mina krukor, men i år fanns det inga att köpa. Visst är det skönt med svalare väder, så man får något gjort, det har varit riktigt fint i helgen.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
  8. Hei Anne.
    Vakker salvie! Trodde det var en flerårig staude, men da får jeg nok ta noen frø, og ikke satse på maurene:-) De gjør en god jobb hos oss.
    I går kveld tente vi opp i bålpanna for første gang denne sesongen, og nøt sensommerkvelden.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  9. Det er hyggelig med planter som frøer seg selv, og blir flerårig på den måten :-)
    Interessant at den bytter farge :-)

    SvarSlett
  10. Flotte sensommerbilder. Lekker Dahlia. Den var ny for meg. Det er en deilig tid nå. Hagen fikk en skikkelig "boost" med lavere temperaturer og litt regn. Håper frosten lar vente på seg, så vi kan nyte litt til.
    Alt godt.
    Jannicke

    SvarSlett
  11. Vakkert! Gøy med mye klokkerankefrø. Har lyst på den igjen neste år. I år ville ikke frøene spire.

    SvarSlett
  12. Liker også veldig godt salvier! I år har jeg ikke hatt klokkeranke; det var et dumt valg for i år har den sikkert blir svær i den varmen.

    SvarSlett