lørdag 26. desember 2015

Armchair gardening


Jeg blar i frøkataloger, hagebøker og sjekker frøbeholdningen fra i høst. Det er akkurat som det vekker vil-ha-genet. Forventningene til lysere tider og vår stiger.
Rett før jul fikk jeg en tykk konvolutt i postkassa. Inni lå det mange frøposer. Frø vi ikke har fra før. Blir lykkelig for slike overraskelser. Tusen takk Den lykkelige hagen.
Bildene er fra starten av mai.







Frittilaria meleagris, rutelilje. Jeg lar frøkapslene stå slik at de frøsår seg. De dukker etter hvert opp flere steder i hagen. Rutemønsteret på kronbladene er et under.







'Thalia'



Bedet  ble utvidet. Da er det deilig å hente feit  kompostjord.
















Veksthuset fylles. I midten av bildet er det Cobeae scandens, klokkeranke som vokser oppover bambuspinnene.



Å sitte å bla, få nye ideer til hagen, er veldig hyggelig. Dagen har blitt 4 minutter lengre. God romjul! Anne


22 kommentarer:

  1. Så skönt med fyra minuter längre dagar:) Längtar efter ljuset.
    Ser fram emot att få följa med dig under nästa trädgårdsår. Tack för all inspiration du delar med dig va
    God fortsättning på julen
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Åh, jeg gleder meg til våren når jeg ser bildene dine! Og i dag har jeg hatt skikkelig vårfølelse ute også med strålende sol og grønn plen. Så moro at dere ikke har frøene/plantene fra før! Jeg håper de vil spire både hos dere og hos meg om noen måneder:) Fortsatt god jul!

    SvarSlett
  3. I wish I had time to read my garden books and plan the next year in the Garden but somehow I´m always in a hurry this year. It is interesting that in my garden the Fritallaria meleagris Alba is much more vital and I only have few plants of the species with that nice pattern.

    SvarSlett
  4. Så nydelige bilder!! Dere har virkelig en engelsk hage. Nydelig frø- og priklebilde til inspirasjon. Strålende vår du viser her. Våren er virkelig en spesiell tid i seg selv, med et herlig lys - slik det vises her. God jul fortsatt, midt i hageplanleggingen!

    SvarSlett
  5. Jag tittar också, är halvvägs genom Impectas. I år ska jag så kronärtskocka, jag har provat en gång förut men det blev inte så lyckat. Ser fram emot tidiga sådder! Kram Maria

    SvarSlett
  6. Så flott hage du har! Ser frem til våren jeg også:) Det er den fineste tiden, syns jeg. Ha en fortsatt god jul!

    SvarSlett
  7. I wish to You lots of lovely ideas, creating and being a part of creating is wonderful time. Thanks for shearing lovely moments.

    SvarSlett
  8. Jeg tror mange av oss hageelskere sitter og teller minutter ekstra lys framover nå! Planlegging av vårens frøsåing er en kjekk ting, i år blir det ekstra kjekt for meg som skal dyrke i drivhus for første gang! Ha en fin romjulssøndag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  9. Hei Anne!

    Ja, endelig er den tiden med hageforventinger her igjen hvor vi kan drømme oss bort i glanset papir, og bare lengte...

    Herlige bilder! De ruteliljene er et under i seg selv ja, og de er utrolige vakre.

    Fortsatt god jul!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  10. Så fint å se! Vi har mye fint i vente! Fortsatt riktig god juk.

    SvarSlett
  11. Visst är det härligt att vi går mot ljusare tider och nu är en bra tid för funderingar om kommande säsong! Tack för all fin inspiration du ger, vi ses även nästa år! Kram Merja

    SvarSlett
  12. Åh ja hvor bliver det dejligt når det hele begynder at spire og gro igen - jeg længes.
    Dejlige billeder.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlett
  13. Jag blir allt lite avundsjuk på alla er som är flitiga med frösådder - då börjar trädgårdssäsongen så mycket tidigare!

    Och kungsängsliljan är sannerligen ett litet underverk med sina rutiga kronblad. Jag låter dem fröså sig som de vill, ibland blir de vita, ibland rutiga.

    Ha det så gott bland fröpåsarna!

    SvarSlett
  14. Likte den tittelen :-)
    Fint å sitte og planlegge.

    SvarSlett
  15. Ruteliljer er veldig søte, de må jeg sette på listen.:)
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
  16. Jeg er ikke i frømodus, enda. Bare så lykkelig at chiliplantene er i live jeg,)
    Men fikk sjekket svart hundekjeksspirene før det kom snø nå. De er fine:)
    Våren blir travel for min del. Så får vi se hva sommeren/høsten bringer.
    Fine, frodige bilder av hagen din!
    Ønsker deg en fortsatt fin jul:-)

    SvarSlett
  17. God romjul til deg også - og takk for hyggelig kommentar! Fint å være innom igjen - håper på mer hagefokus i 2016! Og kanskje en tur innom den flotte hagen din :-) Frø er selve håpet og og spiren til alt liv - burde vært et eget frøår. Det er jo år for så mye forskjellig....

    SvarSlett
  18. Härliga tider väntar och allt frossande i frölistor och kataloger är ett kärt pyssel. Alla drömmar och förväntningar vill jag inte vara utan. Att kika in på din blogg är alltid lika inspirerande :)
    Gott slut och Gott Nytt År!

    SvarSlett
  19. Ja, nå går vi mot lysere tider og vårlengselen begynner å sette seg. Iallefall etter å ha sett bildene dine. De oser av vår. Så koselig med frøposer i posten fra rause hagebloggere. Jeg har også fått det. Rene julaften:) Vil takke deg for nok et inspirerende og fint bloggår. Det er alltid en fryd å komme innom hos deg. Vakre bilder og ord sammen med massevis av inspirasjon. Så setter jeg stor pris på de hyggelig ordene og gode rådene du gir meg. Mitt hageliv blir rik av det. Ser frem til å fortsette hagreisen hos deg i det nye året. Riktig godt nytt år Anne!
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  20. Ja, det är ju bästa sättet att trädgårdera så här års....drömma, planera, fantisera...

    SvarSlett
  21. Åh ja...frøkataloger...
    Jeg har slet ikke kunne modstå i år...(det kunne jeg heller ikke sidste år) men i år er jeg da vist gået noget mere amok...haha. Men det er jo en uskadelig hobby, der ikke ødelægger kroppen (medmindre man laver forkerte bevægelser mens man sår...haha)

    Godt nytår :)

    SvarSlett