onsdag 5. februar 2014

Hva frø kan bli...


Nå havner det flere og flere frøposer i postkassa. Jeg har sortert frøene etter når de skal sås, for å ha en viss oversikt. Jeg har fått mange overraskelser over glemte poser. Kanskje det blir bedre i år.
Hvis du bestiller frø fra utlandet, er det greit å vite at kjøp over 200 kroner utløser toll. Og det kan bli ganske dyrt.




I fjor sådde jeg Thalictrum aquilegifolium, akeleiefrøstjerne og i år har jeg sådd Thalictrum delavayi, vingefrøstjerne. De blir i overkant av en meter. Frøstjernen på bildene blir over 150 cm. Den skaper høyde i bedet og det liker jeg godt








Dicondra. Bladene er lik 'Silver Falls' som er sølvgrå. Jeg tok frø av den i høst og skal sås til helga. Krysser fingre!  Den er kjempefin sammen med  blomster. Det kan være godt å ha  planter som roer ned og fremhever.




Jeg ønsker meg mengder av Echinacea purpurea, purpursolhatt. Utrolig fin sammen med gress. 'White Swan' sådde jeg i 2012. Er spent på blomstring på de jeg sådde i fjor. Nye potter er satt ut i kulda.




Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at  alle frøposene med Verbena bonariensis som jeg kjøpte i fjor, fikk slike blomster. Bildet under er den riktige. Det er ganske stor forskjell. Innmari bra at jeg hadde egne stiklinger.











Tropaeolum 'Jewel of Africa' blir over 2 meter. Drømmer hver sommer om at det skal ligne på veksten i Monets hage Giverny. Der flommer blomkarsen utover. Det ligner aldri, men det blir fint allikevel.




Blomkarse 'Ice Age' blir også over 2 meter.



Dahlia/georgine som jeg sådde i fjor 'Fantasia'. En frøblanding som spirte etter noen få dager.




En cherrytomat som vi kjøpte for mange år siden og som vi har tatt frø av. Den er så fantastisk god. Vi spiser tomatene som det skulle være druer.




                                                         'Fantasia'



                                              Frø fra 'Ice Age'



Det er deilig å kunne fråtse. Bønner med dressing og parmesan er rett og slett himmelsk. Koketid 6 minutter. Ha det godt! Anne


8 kommentarer:

  1. Her var det mange fine bilder :) Å så frø er utrolig spennende,,,hos oss er det en utfordring å begrense oss! Den vil vi ha,,,og den,,,og slik baller det på seg. Skulle gjerne hatt purpursolhatt men den må vente til neste år. Lykke til med sådden!
    /Tone

    SvarSlett
  2. Så fine frøstjerner. Jeg forsøkte å så de i fjor, men det kom dessverre ingen spirer. Det endte med at jeg kjøpte en plante i stedet. White swan sådde jeg i fjor, og den spiret bra. Hvit solhatt er flott! Ildi er en gul kirsebærtomat som jeg vil anbefale. Jeg har fått frøene fra deg. Tusen takk!

    SvarSlett
  3. Suck - som du skriver är verkligen vad man känner när frön gror.
    Min väninna råkade ut för det samma med Verbena bonariensis. Hon har en visningsträdgård så för henne var det en katastrof! Jag har frön från den rätta sorten om du hamnar i nöd.
    Dicondra hoppas jag att du lyckas med fröna. Verkligen en snygg sak! Bönorna med dressing och parmesan - yummie... Me like!
    Malin

    SvarSlett
  4. Hei Anne!

    Ja, det var flotte frøstjerner. Moro med så store og fine planter. Godt at du minner meg på Verbena. Jeg må sjekke ut om frøene fra i fjor vil spire. V. bonariensis er så vakker og kan ikke unnværes. I fjor vinter tok jeg også stiklinger av de, men ikke i år.
    Ha det godt!

    SvarSlett
  5. Jag får glädjefnatt när jag ser dina bilder (som vanligt). Där är några riktiga skönheter, som Thalictrum, Dicondra, Solhatt, så vackra! Märkligt med dina Verbenafrön... Jag tänkte att till nästa vinter ska jag försöka övervintra plantor istället...får se om det går.
    Att så dahlia är rena fröjden. Har gjort det några gånger och de gror ju så lätt! Sen är det spännande att se vilka färger och former det blir.
    Fortsatt lycka till med dina sådder!
    Kram Maria

    SvarSlett
  6. Flotte bilder! Tenk at så mye flott kan komme fra et lite frø.
    Jeg har sådd stauder som er satt ut. Snart er det tid for å så tomater hos meg.

    SvarSlett
  7. Mange fine billeder af de smukke blomster.
    Ja vi har noget at glæde os til. For hver dag der går kommer vi jo nærmere forår.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  8. Flotte bilder - og gleder meg til det blir sånn ute :-). Nå ser jeg på engelske hageprogram på you tube og ser megadigre klatreroser og klematis... Det blir nok ikke sånn her! Jeg skal kjøpe klatrerose til våren og gleder meg fælt!

    SvarSlett