onsdag 6. november 2013

Store grønne blad, jungelfølelse


Grønne planter med store blad gir en frodighet som jeg liker. Dette er Astilboides tabularis, parasollblad og Rodgersia podophylla, bronsblad.  De trenger etter hvert ganske stor plass, litt skygge og fuktig jord.
De er også fine sammen med bregner.






                          Kanskje man kan leke gjemsel?




                             



                          Linum perenne, lin (staude) som må holdes utenfor jungelen.


           
                          Både bronseblad og parasollblad er lett å ta avlegger av.



















                                          Dahlia, georgine som jag sådde i våres.


   
                          Bronseblad får fine høstfarger.



                          Miso, jungelens vokter. Ha en fortsatt fin uke! Anne

 PS klarte ikke helt å la være å ta med litt blomstring som ikke har noe med jungelfølelse å gjøre.                          




11 kommentarer:

  1. Herlig! Spennende bladformer, skal prøve noen av disse..

    SvarSlett
  2. Det var fin oversikt over store blad! Jeg må få meg noen av dem. Liker jungelfølelsen.

    SvarSlett
  3. Flotte bladplanter! Det gjorde seg med litt blomstrende snacks innimellom. Nydelig georgine du har sådd!

    SvarSlett
  4. Vakre store blader, hadde jeg hatt plass så også plantet sånne stauder.
    Det blir som en oase i hagen.

    Lin er så fint, jeg har sådd hvert for jeg viste ikke at en kan få den som staude,
    den blir nok på min ønskeliste til våren.

    Fine bilder fra hagen din Anne, klem fra Marit.

    (jeg har litt kluss med googel adresser så jeg må skrive kommentarer på dette viset, jobber med saken hehe)

    SvarSlett
  5. De är ljuvliga, växterna med de stora bladen. Önskar att jag får plats till dessa någon gång!
    Trevlig kväll,
    kram Maria

    SvarSlett
  6. Frodig bladverk gjør seg absolutt i hagen. Bronseblad er en av mine høstfavoritter:-)

    SvarSlett
  7. Så flotte bilder! Jeg kjöpte en liten Rodgersia på et plantemarked ifjor. Håper den på sikt blir like fin som din!
    Klem!

    SvarSlett
  8. Jeg elsker det frodige store bladverket! Parasollblad har jeg ikke, men den fikk jeg veldig lyst på. Jeg har en plante som ligner, men det Skjoldsildre (Darmera Peltata). Den kan anbefales den også. Den blomstrer før bladene kommer om våren.

    SvarSlett
  9. Hei Anne!
    Så flotte bilder du har tatt! Store bladplanter er så flott, og bronseblad er en av mine favoritter også. De er så store og flotte, og får så fine farger. Nydelig katt du har!
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  10. Kanske blir det åka av till Mallis i vinter.. Vi har inte bestämt riktigt ännu eftersom vi är i färd med att sälja vårt hus och man vet ju aldrig hur lång tid det tar att hitta en köpare. Vår förhoppning är att vi kan åka efter jul :-)
    Kram Maria

    SvarSlett
  11. Tack Anne! Jag ska sätta mig senare idag och titta igenom mästerfotograferna (på google) som du nämner. Såg en gång en utställning med en av Sveriges mest erkända fotografer, Georg Oddner och jag minns fortfarande känslan och flera av hans bilder. Starka bilder. Och det är som du säger att en svartvit bild blir mer än bara ett motiv!

    SvarSlett