fredag 2. november 2012

Vincent van Gogh



Vincent van Gogh har malt mange utrolig vakre bilder av landskap og blomster. Det er et maleri som heter "Såmannen", hvor han har brukt fiolette og gule fargenyanser. Disse er komplementærfarger og sammen gir de et sterkt og vakkert uttrykk. I naturen har jeg sett blåfiolette storkenebb og gule engsoleier på hver side av en sti. Nydelig!
Her kommer noen bilder fra Botanisk hage på Tøyen i Oslo (igjen!).































                                       Ha en riktig god helg!

10 kommentarer:

  1. Gult og fiolett er herlig, jeg har noen partier i Hagen min med kombinasjonen. Og det begynner i krokusbedet. Derfor symboliserer fargene vår for meg.

    SvarSlett
  2. Så fina bilder! Det är läckert med komplementsfärger. I en av mina rabatter har jag försökt få en kombination med lila geranium 'Sirak' och rosen Crown Princess Margareta.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
  3. Nå har jeg vært i utallige hager og parker rundt i Europa, men selvfølgelig ikke i Botanisk hage i Oslo. Skal på en Oslotur nå i november, men det får bli et utfluktsmål for neste vår/sommer tror jeg. Synes lilla og gul ser spennende ut. Man kan nok spandere på seg å være litt mer vågal enn man er. Jeg har tatt et interiørkurs hvor jeg hadde en del fargelære og det er en kunskap man med fordel kan bruke i hagen. God helg! Brita

    SvarSlett
  4. vakre kontraster! Falt for ktyddertagetesen:)
    Alltid gøy å se forskjellige sammenplantinger. Det gir inspirasjon til egen hage:)
    Ønsker deg en fin helg. Klem Ellen

    SvarSlett
  5. Tak for de smukke blomsterbilleder.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett
  6. Fantastiske bilder - dette var veldig flott å se !:)Hilsen oss i Humlehagen!

    SvarSlett
  7. Det var riktigt fint. härliga kombinationer. Ha en skön vecka.

    SvarSlett
  8. Ååå..så gode bilder..nydelig for øye en grå novemberdag:)
    Takk for koslig spor hos meg:)
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  9. Lekre fargesammenplantninger! Er vanligvis ikke fan av gult, men her fungerer det flott! Og du: Erteblomstrene blomstrer riktignok i november, men de er sluttet å dufte...

    SvarSlett