lørdag 9. oktober 2021

Oktoberstart i hagen


Oktober er takk og farvel til sommeren. Oktober er både og. Til uka er det meldt om nattefrost. Oktober starter med grønne farger, men avslutter med avkledde planter. Det er trist, men i det ligger det forandringer og nye tider. Ikke minst en ny VÅR.
For å være helt ærlig, er det godt med hvile .





                                                     Det er meldt om nattefrost til uka, og da må dahliane inn.


Jeg som har ønska meg regn i flere uker, fikk det. På to døgn kom det over 100mm. Det førte til oversvømmelse nederst i hagen. Det har skjedd før, ikke ofte, men alt vannet var borte dagen etter. Heldigvis!



                                                                                 Tagetes 'Alaska'






                                                                          Miso i oktoberkvelden




                                                       Jeg venta i det lengste med å ta fra humla maten.


                                                                          Nå er det ikke bønn, de må inn.


    Gamle potetkasser som vi fikk fra Kråkstad prestegård, er glimrende til oppbevaring av dahliaknoller.


                                                  Snart er de klar for de evige  jaktmarker. Stiklinger er tatt.



 Med vemod blir de siste blomstene satt i vann. Lenker til TrädgårdsFägrind . Ha det godt! Anne


11 kommentarer:

  1. Hej Anne!
    Så fina dahlior, men allt har sin tid. Jag har kvar mina i jorden, men det blir dags att ta upp dem snart. Så mycket regn ni fick, tur att det var borta dagen efter. Det är ganska skönt med en paus från trädgården, i vår är vi i full gång igen.
    Ha det gott / Kram Marika

    SvarSlett
  2. Ojojoj, så mycket vatten! Ser ut som en kanal i ett träskområde på bilden. Tur att det rann undan!
    Ja, du får passa på att njuta av dina fina dahlior. Snyggt stilleben med små buketter i olika vaser!

    Ha det gott! /Birgitta

    SvarSlett
  3. Javisst oktober är en brytning som är så påtaglig. Härligt att du fått upp dahliorna. Jag har inte ens börjat eller jo - jag har grävt upp några som jag inte ska spara allt för att jag inte ska glömma.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  4. Hei Anne,

    Ja, det kom mye regn her også med flom i bekker og elver. Det var jo så tørt, men det er det slutt på nå ;)
    Flotte dahlia hos deg. Ja, de må inn hvis en skal plante de til neste vår. Jeg har en som nettopp har startet blomstringen, og det er så dumt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Så flotte engletrompeter også.
    Ha det godt. Klem, Marit

    SvarSlett
  5. Ja nog behöver man lite vila snart...en paus från allt vad trädgård och blommor heter. Hösten är mysig!
    Härliga bilder du visar.
    KRAM från Titti

    SvarSlett
  6. De potetkassene så praktiske ut:-)
    Det blir vel frost til natta, så det var nok på tide å få tatt ting inn.
    Her står en del fortsatt "til tørk" i drivhuset, så godt det blir sol i dag.
    Utrolig med så mye vann i hagen, godt det forsvant raskt.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  7. Der er noget vedmodigt ved sommerens farvel. Men oktober er jo også måneden, hvor vi lægger forårsløgene i jorden. Året går i ring ...
    Når jeg klipper georginerne ned, er jeg altid i tvivl om, hvor lang et stykke af stænglerne, jeg skal lade blive siddende. Nå jeg ser dine billeder, kan jeg se, at jeg vist klipper mine for langt ned.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. Hei Anne.
    Godt vannet forsvinner fort igjen. Det ser jo unektelig litt dramatisk ut for hagen.
    Jeg skal gjøre siste krampetrekning i ettermiddag. Da skal alt settes inn som skal inn. Så kan bare frosten og snøen komme.
    Ha en fin dag,
    Lena

    SvarSlett
  9. Det er litt trist når alt må inn, jeg har en tendens til å utsette og utsette, men i helgen skal jeg i hvert fall prioritere å sette pelargoniaene under tak. Jeg har bare en georgine jeg skal overvintre, de andre har jeg gitt bort, det regner rett og slett for mye her og er for mye snegler, jeg må bare innse det. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  10. Det var mye vann! Huff! Godt det forsvant fort. Jeg har og begynt høstonna - det er ikke så stas som våronna. I år skal jeg og overvintre engletrompetstiklinger!

    SvarSlett
  11. Fina Miso! Det är en del att ta tag i nu, men jag har inte börjat med något ännu..;)Har bara tagit in en stor pelargon. Men det ska vara +8 på nätterna fram över så jag väntar lite till med att gräva upp dahliorna.
    Vilken tur att allt vatten sjönk undan så snabbt.
    Kram Maria

    SvarSlett