fredag 29. mars 2013

Blommig fredag: Geranium, et sikkert kort.

Jeg har mye godt å si om Geranium, storkenebb. Geranium er et sikkert kort i hagen.  Den finnes i mange varianter når det gjelder blomsterfarger og bladformer. Den kan danne tuer og tepper og er kjempefin som bunndekker.
Geranium tåler vårt ekstreme klima med metertykk tele i slutten av mars (H7). Den er visst sneglesikker også.
Hos Bland rosor och bladlöss kan du finne flere sikre kort.
Geranium sanguineum, blodstorkenebb blomstrer lenge. Her nederst i bildet.









       
                                Sammen med Artemisia, malurt.












                                Som bunndekker i UMB-parken på  Ås
 Ha en fortsatt god påske! Sola skinner og det er deilig å være ute i hagen, men det går sakte med smeltingen.



         

12 kommentarer:

  1. Så vackra bilder på dina nävor!! Snygg ihop med malörten.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Ja nävorna är verkligen säkra fot. Så vackert de är planterade runt buskarna i parken.

    SvarSlett
  3. Så otroligt vackra de är nävorna.
    Glad Påsk!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  4. Så fina nävor och ett läckert namn har den på norska också:)
    Ha en underbar Påsk!!

    SvarSlett
  5. Ja, det er utrolig mye godt å si om storkenebb! Holder ut i vårt ekstreme klima.

    SvarSlett
  6. Flotte geraniumplanter! Jeg har også etter hvert begynt å få øynene opp for denne plantefamilen. Mine har ikke dannet noen særlige tuer ennå, men kanskje etter hvert?
    Ønsker deg en fortsatt fin påske :-)
    Stein

    SvarSlett
  7. Geranier er flotte planter! Så fine bilder fra hagen!

    SvarSlett
  8. Du har ret. Storkenæb er både sikker og sød. Et godt valg!

    SvarSlett
  9. Ja , geranium er en skikkelig hardhaus og blomstervillig i masser.

    SvarSlett
  10. Å ja de er så fine, jeg plantet noen og sådde en i sommer og håper de strutter med sine fine farger i sommer.
    Bli-glad-fine-bilder fra hagen din Anne.

    SvarSlett
  11. Så nydelige bilder! Fantastisk inspirerende. Nå ble jeg ekstra glad for at jeg har sådd Geranium i år. Gleder meg til å se dem i blomst.

    SvarSlett
  12. Sån sommarlängtan du väcker!
    Hej från Törnrosa

    SvarSlett