tirsdag 3. desember 2019

Solmodne røde bær

I dag med ekstremholke på grunn av underkjølt regn, er det lett å prøve å glemme nået, og drømme om varme, sol og smaksrike dager som ligger der framme. Å plukke bær, er å ikke  tenke på hva jeg gjør, bare se at bøtta fylles langsomt  opp. Det er meditasjon.






  Gro bøyd over ripsbusken. Vi har en lang rekke med busker. Det vi ikke bruker selv, leverer vi på Askim bær og frukt..



Hvis du har en busk, er januar eller februar fine til å ta stiklinger av bærbusker. Ta toppstiklinger ca 10 cm og sett dem i en potte med jord. I fjor ble det 4 nye busker av 6 stiklingen.







                                                                                             Moden byggåker












Håper på bedre gå og kjøreforhold i morgen Ha det godt! Anne


12 kommentarer:

  1. Hei Anne!
    NAM! Heldigvis har vi syltet endel bær og kan enda nye syltetøy på brødskiva.
    Hålke er noe dritt!
    He en fin kveld,
    Lena

    SvarSlett
  2. Hej Anne!
    Härliga bilder av vackra goda bär. I år fick vi fin skörd av både hallon och vinbär.
    Halkan är inte trevlig, kan man så är det bäst att hålla sig hemma.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
  3. Underbara bilder! Blir så sugen på solvarma sommarbär!!!

    SvarSlett
  4. Fristende røde bær!
    Mye dårlig føre for tiden. Får håpe det bedrer seg.
    Ha det fint!

    SvarSlett
  5. Så läckra bilder på bären. Det vattnas i munnen på riktigt när jag tittar på dem.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlett
  6. Hei Anne.
    Tenk rips med vaniljesaus. Nam.
    Hålke her også i går. Mange ulykker, heldigvis ingen alvorlige.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  7. Hej Anne!

    Smaskiga bilder av mogna bär. Det verkar så länge sedan men snart är vi där igen när buskarna får de första grönskande små musöron. Till dess får vi hitta andra saker att njuta av, en god bok till exempel.

    Kram!

    SvarSlett
  8. Så herlig med sånne vakre sommerbilder på denne tiden av året. Nyt dagene i advent!

    SvarSlett
  9. Røde bær er indbegrebet af sol og sommer. Det er lige, hvad vi har brug for at tænke på en decemberaften, hvor blæsten hyler derude.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  10. Rips er virkelig sommer!
    Takk for flotte bilder :-)

    SvarSlett
  11. Säsongshälsning till alla mina vänner, jag är här för att dela ett litet vittnesbörd. Jag heter Ulla Lindström, jag är från Göteborg, är 40 år gammal. Jag gifte mig 31 år. Jag har bara ett barn och jag levde lyckligt. Efter ett år av mitt äktenskap blev min mans beteende så konstigt och jag förstår inte riktigt vad som hände, han packade ut från huset till en annan kvinna som jag älskar honom så mycket att jag aldrig drömmer om att förlora honom, jag försöker min möjligt bäst för att se till att min man kommer tillbaka till mig men helt till ingen nytta, jag gråter och gråter och söker hjälp, jag diskuterade det med hans familj men jag fick inget svar. Så min bästa vän Anna Johansson lovade att hjälpa mig . Hon berättade för mig om en man som heter Drosagiede, hon berättade för mig att han är en väldigt bra man och en riktig man som man kan lita på och det finns inget som rör kärleksproblem som han inte kan lösa och hon berättade för mig hur han har hjälpt ett oräkneligt antal människor i återställa deras förhållande. Jag var verkligen övertygad, jag kontaktade snabbt hans e-postadress, doctorosagiede75@gmail.com eller hans WhatsApp på 2349014523836 eller Viber på 2349014523836 Jag förklarar allt mitt problem till honom, han sa till mig att jag inte borde oroa mig för att alla mina problem kommer att lösas omedelbart . Han berättade för mig vad jag skulle göra för att få min man tillbaka och det gjorde jag, han sade efter tre dagar att min man kommer tillbaka till mig och börjar tigga, och det händer verkligen som han sa, jag var mycket förvånande, det här är så fantastiskt. För Gud vara den härlighet som vårt förhållande är nu mycket snävt och vi lever båda lyckligt igen. Om du har liknande problem kan du kontekta honom nu och få problemet att lösa en gång för alla. Jag lever vittnesbörd om

    SvarSlett