lørdag 14. september 2019

En rosa bakgård på Tøyen i Oslo



Ikke en hvilken som helst bakgård, men Botanisk hage.
Jeg bodde i mange år midt i Oslo med utsikt rett ned i gata og himmelen høyt oppe. Jeg hadde ikke en gang en skyggebalkong. Sola var mer eller mindre borte i vinterhalvåret. Da var Botanisk hage redningen. Der fikk jeg bakkekontakt. Året rundt.
Lenker til TrädgårdsFägring.



                                                                       Her har de palmer og engletrompeter.







                                                                         Denne bakgården er vakker.
























Jeg hadde en drøm om å jobbe i denne hagen. Dette må være verdens fineste lunsjplass. Å sitte og  prate om hva som akkurat har starta å blomstre under en palme.. De sitter på første rad til å se og forme alle årstider.
Ha det godt! Anne


12 kommentarer:

  1. Fantastisk bakgård. Där vill man ju sitta och fika. Tänk om alla innegårdar såg ut så. Vilken tur att du hade nåt fint att titta på i alla fall.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett
  2. Hei Anne!

    Så fint der er der. Jeg har kun vært der en gang, og da så jeg ikke palmene. Spennende med palmer ute i bakgården.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  3. Hei Anne

    Alletiders med disse fine åndehuller midt i byen.
    Det ser så hyggeligt ud!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
  4. Hej Anne!
    Det ser trevligt ut, förstår att det blev en favoritplats. Har också bott i lägenhet utan markkontakt och utan balkong, då är det skönt att det finns en plats man kan besöka.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  5. Når man bor i lejlighed finder man hurtigt der gode grønne oaser i byen. Dette var en fin en af slagsen.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  6. Det är en underbar trädgård och jag har kikat in på bakgården flera gånger. Färgen på byggnaden är så otroligt vacker. I avdelningen med Crataegus står en liten hängformad som breder ut sig likt ett paraply. Den har stora, mycket vackra frukter men så är den tyvärr märkt med sp. och då blir det svårt att hitta den för inköp eller sådd.

    Du är lyckligt lottad som kan besöka och följa årstiderna :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  7. Nydelig. Lenge siden jeg har vært der, kanskje på tide med en tur ved neste Oslobesøk, eller til våren i hvert fall. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  8. Der er nogle meget fine gamle huse på Tøyen. Jeg kunne lige nu drømme om at få eftermiddagskaffen serveret i den gamle cafe...
    Hav en god sønndag!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  9. Hei Anne.
    Her kunne jeg sittet lenge. Nydelig med palmer. Skulle gjerne hatt noen her hvis de ikke ble så store.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  10. Skjønner godt at du drømte om å jobbe der. Det er en av Oslos beste steder å være :-)

    SvarSlett
  11. Hei Anne!
    Jeg forstår den drømmen godt!
    De palmene trenger litt plass når de skal oppbevares for vinteren!
    Ha ei fin uke,
    Lena

    SvarSlett
  12. Hei Anne
    Forstår du har gode minner og at botanisk hage fortsatt har en spesiell plass hos deg. Det speiler seg i bildene. Jeg har den fortsatt som nærmeste nabo og det er fantastisk å ha en slik oase og fredelig plett midt i Oslo. Man puster så godt der inne. Var senest på tur der i går.
    God uke/Jannicke

    SvarSlett