lørdag 23. februar 2019

Klatrestøtter


Å lage blomsterstøtter er innmari morsomt. Ofte blir de til mens plantene vokser oppover eller nedover. Vi improviserer mye.
Det første bildet er ikke fra hagen, men fra Evas flotte hage i Ski. Vi fikk mange staur som vi skal lage klatrestøtter av til våren. Det gleder jeg meg til!






                                                     Stativet på døra er et gammelt stativ til votter og sokker.









                                                  Cobaea scandens, klokkeranke på toppen av pergolaen i august.













Vi bruker stenger av armeringsjern som plasseres mellom greinene til å henge opp blomsterkurver.  Vi henger i kurvene i malerkroker. De du bruker til å henge malespannet i på stigen.




Hagen min fra NRK på besøk. Snart begynner en ny sesong. Gleder oss veldig. Her vokser det oppover, bortover og nedover.







                          Her er det lerketreet som gir støtte til Cobaea scandens.








                                                        Å lage veldig enkle gjerder av greiner, gir god støtte.



                               Vi bruker ofte klatrestøtter av armeringsjern. De er solide, fine og billige.



                             Her planter jeg klatrebønner. Vi får masse bønner på utrolig liten plass. 








                                          Klokkerankene når høyt i august. Den klarer seg fint helt fram til oktober.








                           Erteblomststativ laget  av bambuspinner.








Temaet hos TrädgårdsFägring er klatrestøtte. Spennende!
Ha det godt! Anne


10 kommentarer:

  1. Så mange flotte og smarte løsninger. En av de tingene jeg har planer om å gjøre i vår er å lage stativer til noen av plantene som har kommet til de siste årene, så ekstra kjekt å se eksempler. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Hej Anne!
    Många fina idéer. Dina armeringsjärn till bönor, skall jag ta efter, mina stöd räcker aldrig till, då bönorna växer och blir så långa. Härliga klockrankor och pelargoner.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  3. Hei Anne!

    Flotte klatrestøtter! Ja, det er mye en kan bruke til det formålet. Fine cobaea! De behøver virkelig noe å klatre i.
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
  4. Hei Anne, jeg ser jeg har gode utviklingsmuligheter i hagen, jeg har ikke vært flink til å bruke klatrende planter. Nå ser jeg mange løsninger på å lage klatremuligheter i bedene,j så nå skal jeg tenke ut noe fint hos meg. Ha en fin søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Fina tips - gillar mest idén med armeringsjärn i grenklykor och målarkrokar på det. För själva upphängningen av korgar är inte alltid så lätt att få till. De små, låga staketen som är enkla, handgjorda skapade så fin kant och brytning.

    Kram, Carina

    SvarSlett
  6. Hei Anne.
    Her var ideer å hente. Klatrestativer trenger ikke å være dyre. Støtter av armeringsjern bruker jeg også mye.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  7. Inspirerende post! Har mange mer eller mindre vellykkede stativ-forsøk bak meg. Wigwam-stativ har vært mest vellykket. Og et gammelt butikkstativ på veggen for tomatene... I år skal jeg huske å så Cobaea!

    SvarSlett
  8. Hei Anne

    Ja netop med de klatrende planter giver det god mening med støtte.
    Superspændende at du skal lave en sæson TV mere!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  9. Att lägga armeringsjärn mellan grenklykor var ett smart tips!
    Ser fram emot teveprogrammen, jag såg några av dem en tidigare säsong.

    SvarSlett
  10. Veldig flotte klatrestativer! God ide med staurer :-)

    SvarSlett