søndag 30. august 2015

Pergolaen med Cobeae scandens, klokkeranke


I år har vi bare brukt egne frø. Spireprosenten var kjempebra og vi har mange krukker rundt omkring i hagen. De klatrer på pergolaen, oppover huset og oppover portaler ved kjøkkenhagen. De vokser og vokser, men det spørs om det blir modne frø i år. 
Vi pleier ikke å fjerne klokkerankene før et stykke ut i oktober og det er det jo, lenge til. Fruktene med frø kan modnes inne. Så det er håp, men heldigvis har vi frø igjen fra i fjor.















Hvit klokkeranke klatrer opp i lerketreet. I fjor ble den over 8 meter. I år tror jeg den slår den rekorden.















Det er så deilig med mange sommerfugler.







Snart en ny en.



Afrikas lilje blomstrer endelig. Denne uka har det regnet hver dag i mengder, men da helga kom, skinte sola.
Kan ikke bli bedre. Ha det godt! Anne


16 kommentarer:

  1. Så nydelig det er i hagen din nå! Planter av egne frø er flott, de klokkerankene ser utrolige ut! Ha en fin avslutning på sommeren! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Hei Anne!

    Så høy klokkeranken din har blitt! Utrolig hvilken vekstkraft de har.
    Nydelige sommerfugler du har i hagen din :)

    Klem, Marit

    SvarSlett
  3. Ja, nå har vi drømmevær. Du så frodige og fine klokkeranker! Hva gjør du med dem??!! Jeg sådde for første gang i år. Samtlige frø kom opp inne og optimismen var stor .MEN... ingen av dem har blitt til noe særlig. Kun to pistrete gjenlevende. Tror kanskje jeg satt dem ut for tidlig. Jaja, får prøve igjen neste år for de er så fine. Får nyte dine så lenge. God ny uke til deg!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Du bør nok holde dem inne ganske lenge. Vi planter dem ut i slutten av mai. De må også vernes mot sola i starten. De trenger bøtter med vann.
      Nå er det bare røtter i krukkene, nesten ikke jord og da må de vannes selv om det regner.

      Slett
  4. I like pergolas, they make garden warmer and cozy. You have very comfortable garden.

    SvarSlett
  5. Hej Anne!
    Fick min klockranka att blomma, blev så glad, men det ser ut att bara bli de två blommorna som redan har fallit av. De är så vackra och frodiga hos dig. Får prova igen. Fint med solhattarna och alla fjärilar.
    Ha det fint!

    SvarSlett
  6. Your Cobae scandens are growing and blooming wonderful. I have this year only the ´Alba´ one, which is just showing the first blooms. Your garden is so lush and green!

    SvarSlett
  7. Så vacker den är klockrankan. Lyxigt med både vit och blå. Jag försökte så för flera år sedan, men det lyckades inte. Så fint med alla fjärilarna i solhattarna.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  8. Vilken tjusig plats larven har hittat i den vackra dahlian. Hoppas du hann rädda den innan den blev helt uppäten. Kram Merja

    SvarSlett
  9. Det er virkelig imponerende! Kun egne frø :-)

    SvarSlett
  10. Du har en flott og frodig hage. Artig med planter fra egne frø!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  11. Tenk det da, alle frøene fra egen hage:) Jeg har skjønt at nå er det lov å selge gamle frø også, når en bestiller? Da må jo naturlig nok spireprosenten gå ned, og det er da ikke særlig god reklame for frøprodusenter som selger frø. Jeg fikk veldig forskjellig kvalitet på endel av det jeg bestilte i vår, så frø fra egen hage er jo topp!
    Frodig og flott til deg, akkurat sånn jungelfølelse jeg liker så godt i hager. Klokkeranke har jeg aldri prøvd. Dine var utrolig fine.
    Ha en god tirsdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor frøprodusentene kan selge gamle frø med lavere spireprosent, men det kan de. De er heller ikke så morsomt å få frø fra noe annet enn det du har bestilt. Og det har jeg fått flere av.

      Slett
  12. Jeg har også prøvd klokkeranke i år, de vokser godt, men er ikke på langt nær så fine som dine, og det ser ikke ut som de har tenkt å blomstre, jeg går og leter etter noe som kan ligne blomsterknopper hver dag, men har hittil ikke funnet noen.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  13. Ja du er flink! Det ser både frodig og flott ut:)

    SvarSlett
  14. Så nydelig hage du har, det samme syns tydeligvis sommerfuglene :) Imponerende klokkeranke! Ha en fin uke :)

    SvarSlett