mandag 6. juli 2015

Søtpotet og pelargonia


Søtpotet, Ipomoea batatas og pelargonien 'Greengold Petite Pierre'. Det blir visst ikke spiselig søtpoteter, men bladverket er fint sammen med det limegrønne bladene til pelargonien.










Gule dagliljer







I fjor vinter fikk jeg prestekragefrø fra Den lykkelige hagen.



I år har vi flere hvite revebjeller. Denne har plassert seg veldig nær en hosta. Der er det litt tøft, så den må både vannes og støttes







Kvann bak komposten



Anisisop 'Golden Jubilee og Allium 'Mount Everest'. 'Mount Everst' er nesten avblomstret nå, men anisisopen vil vare lenge.
I dag har det vært regn og det trengte hagen. Ha en fin julikveld! Anne



14 kommentarer:

  1. Så vakkert bladverk på din Ipomoea batatas, og da gjlr det jo ingenting om det ikke blir poteter :) Hvit revebjelle er bare sååå lekkert, men de må støttes. Alt regnet vi har hatt har ført til at det er flere som ligger rett ut i bedet, så jeg må også få skaffet meg mere plantestøtter.
    Jeg er glad jeg ikke hadde ferie her i juni, for hele måneden regnet bort, og det var veldig kaldt.
    Ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett
  2. Spennende med søtpotet :-)
    I fjor hadde jeg vanlig potet i dyrkebag, og de smakte godt!

    SvarSlett
  3. Jeg husker jeg satte søtpotet inne en gang, og da kom det lange skudd som ble tre-fire meter lange. Viste ikke at de ble så flotte i bladverket som denne din.
    Koselige sommerhagebilder du har tatt. Prestekrager har jeg veldig mange av i år. De er fine.
    Jeg mente jeg satte hvite allium i fjor, men har ikke sett noen av dem i hagen. De er så flotte!
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  4. Hei Anne! Søtpotet hadde jeg i fjor i veranda kassene faktisk. Jeg kjøpte den på messa på Lillestrøm på våren. De er kjempefine og finnes i gult og den mørke du viser. Skikkelig flotte sammen med andre planter som en kontrast. Anisop 'Golden Jubilee' har jeg kjøpt i år, og er spent på hvordan den utvikler seg.
    Så flott kvann du har!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  5. Riktigt fina är bladen på Ipomoean, gör sig fint till det övriga. Tänk att du fortfarande har allium kvar. Hur blommar Mount Everest, är den sen? Skulle vilja ha någon senare sort nämligen. Kram Merja

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er halvsein. Den blomstrer normalt i juni, men i år har våren vært så kald. Hvis man setter løken mer i skyggen, får man seinere blomstring.
      Prøver å huske på om høsten for å forlenge blomstringen.

      Slett
  6. Riktigt fina är bladen på Ipomoean, gör sig fint till det övriga. Tänk att du fortfarande har allium kvar. Hur blommar Mount Everest, är den sen? Skulle vilja ha någon senare sort nämligen. Kram Merja

    SvarSlett
  7. Riktigt fina är bladen på Ipomoean, gör sig fint till det övriga. Tänk att du fortfarande har allium kvar. Hur blommar Mount Everest, är den sen? Skulle vilja ha någon senare sort nämligen. Kram Merja

    SvarSlett
  8. Moro å se prestekragene i blomst:) Nå har mine Golden jubile startet blomstringen også. Fin kombinasjon mellom gult blad og lilla topper. Jeg likte godt bladkombinasjonene i det første bildet ditt. Ha det bra!

    SvarSlett
  9. Ja hagen trengte nok regnet. Men ikke så gøy for rosene. Håper de takler fuktigheten bra! Fine blomster du har på gang i hagen nå – herlige farger på kronblad og selve bladverket!

    SvarSlett
  10. Så fina sommarbilder!!
    Ha en skön sommar
    Kram
    Mariana

    SvarSlett
  11. Utrolig fine blad på den søtpoteten. I år har jeg satt vanlige poteter i flere staudebed, er spent på om det blir noe - både blomster og poteter.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  12. Underbara blad på sötpotatisen... Tänk så mycket det finns! Vackra och stämningsfulla bilder (som vanligt =o). Kvannen är ju så fin där den står! Prästkragar ÄR sommar!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
  13. Så flott og frodig det er i julihagen din Anne.
    Søtpoteten din passer jo så fint inn med den fine grønnfargen, du kan det med å sette sammen planter og farger.

    Vakre bilder, god helg til deg.

    SvarSlett