mandag 16. februar 2015

Bed og hageganger


Vi har laget bed med busker, trær, klematis, stauder og mange løk. Det er ganger med plen i mellom.
En busk vi har brukt, er Cornus alba 'Elegantissima',  kornell. Den har blitt ca. 2.50 meter. Kan plantes ganske skyggefullt og lyser opp. Tåler masse vind som det det kan være her.
I dag har jeg jobbet i hagen for første gang i år. Beskåret busker slik at de får mest mulig opprett vekst. Nå ligger det igjen mange greiner på bakken. Håper rådyrene forsyner seg av dem, og ikke av det som står igjen. Det er tett i tett med rådyrspor. Hasselurten er godt frisert for å si det mildt.
Ripsen ble også tatt. Den har blitt forsømt i flere år.















Det er mye letter å se hva som kan gjøres, når bare skjelettet synes.























Det er fantastisk å ha vinterferie og kunne holde på i hagen. I morgen skal jeg starte på epletrærne. Gruer meg litt til det. Må så himla høyt opp. Har en god utvikla høydeskrekk. Ha det godt! Anne



19 kommentarer:

  1. Å ta det nu försiktigt med att klippa träden, jag har också höjdskräck.
    Jättefina gångar du har, så fina kanter. Det är perfekt att kolla läget i trädgården nu, avskalat och man ser allt:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Hei Anne!
    Så fine buede gressganger du har i hagen! Har du ikke snø i det hele tatt? Her er det stadig 20 cm med snø :( Jeg vil ha vår!
    Høydeskrekk har jeg også. Sender sønnen opp i høye trær, for det tør ikke jeg selv ;)

    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, her er det snø. Ikke så mye, men enkelte steder er det nok 10 - 15 cm. Bildene ble tatt i begynnelsen av januar

      Slett
  3. Så flotte hageganger! Vi har vinterferie neste uke, så da blir det beskjæring hos meg også! I helgen som var ble det litt raking og spyling. Endelig en helg med sol og vårlige temperaturer! Til og med krokusen begynte å blomstre! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  4. Hidden pathes - so beautiful - and spring is just around the corner!!!
    All my best
    Elisabeth

    SvarSlett
  5. Det ser veldig fint ut med så ryddige og knivskarpe hageganger:) Jeg fikk øynene opp for kornell for to år siden, og plantet noen "her og der". Liker godt at de lyser opp, og de røde grenene er også fine. Utrolig at du kan stelle i hagen allerede! Vi har fortsatt mye snø, og hagearbeid er helt utenkelig. Gleder meg til jeg også kan begynne så smått:) Nyt ferien og hagearbeidet.

    SvarSlett
  6. Snyggt ansade gångar hos dig, hoppas rådjuren inte äter upp dina buskar. Klättra inte för högt, och ha en skön ledighet. /Marika

    SvarSlett
  7. Så fint med den brokbladiga kornellen och den rosa solhatten. De klär varandra så fint. Härligt att kunna börja pyssla i trädgården. Här ligger snön i drivor, så vi får nog vänta lite till./ Titti

    SvarSlett
  8. Så koselig det ser ut med de hagegangene. Innbyr til å bruke hagen :-)
    Lykke til med epletrærne :-)

    SvarSlett
  9. Ja, en sånn hage trenger litt jobb. Her er det en del busker som må beskjæres og det er fint å ta det nå, så kan jeg konsentrer meg om annet når sola varmer! Kos deg med beskjæringen av trærne.

    SvarSlett
  10. Hagearbeid i februar er vel ikke vanlig på din kant heller, eller? Her er markene isete. I feriehagen kunne jeg sikkert ha ordnet litt, men det får bli til påske. Jeg snes det var artig å se sommer og vinterbilde av de samme bedene. Nesen ufattelig hvor grønt det skal bli! :)

    SvarSlett
  11. Jeg kjøpte sånn varigert kornell i fjor. Liker bladene og liker de fine røde stilkene på kornellen! Min skal ikke klippes ennå, men epletrær burde jeg tatt kraftig... Flotte bilder!

    SvarSlett
  12. Lykke til med epletrærne! og..kos deg i vinterferien.
    Vi håper å få unna litt beskjæring i løpet av denne og neste uke, men det må bli innimellom skirenn i Falun.(jeg er ganske sportsgal)
    Eirin:-))

    SvarSlett
  13. Lots of succes! Groetjes,

    Hetty

    SvarSlett
  14. Det var en ny busk for meg. Veldig fin farge på den. Skjønner at rådyrene også liker den:) Lykke til med beskjæringen i det høye! Jeg må visst ta mine også. Er ikke så dreven i beskjæring av epletrær, så det blir litt etter innfallsmetoden. Det får holde. De har uansett vært forsømt i mange mange år, så det kan jo bare bli bedre uansett innsats. Nyt vinterferien Anne.
    Jannicke

    SvarSlett
  15. Håper epletrebeskjæringa gikk fint, Anne.
    Så beskjæring av busker på denne tida er bra altså? Også Agnbøkhekk og Japansk prydlønn?
    Fortsatt god vinterferie. Kos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beskjæringa av epletrærne ble utsatt fordi det blåste og sludda som bare det i går. Agnbøk og lønn må du ikke beskjære nå. De er såkalt blødere. Vent til juli, august eller september. Det kalles for JAS-beskjæring.

      Slett
  16. Å, tar rådyr hasselurten? Det viste jeg ikke. Da skal jeg legge over hønsenetting der den er.
    Flotte hageganger! Og jeg fant en sånn kantskjærespade på Biltema. Har ikke kjøpt den, for jeg skal lete litt mere andre steder, men den så helt ok ut.
    Ikke greit med høydeskrekk. Kanskje en teleskopbeskjæringssaks kunne vært noe for deg?
    Ja, det er fint å drive ute i hagen i februar. Helt toppers! Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  17. Spennende hageganger, som et sug i magen.

    SvarSlett