lørdag 30. august 2014

Pelargonium, nytt bed og helgegleder


Gikk en runde i hagen for å finne plass til en busk som har stått i krukke siden april. Da jeg kjøpte den, visste jeg hvor den skulle stå, men der er det ikke plass. Et nytt bed ble løsningen. Kjempefornøyd! I morgen skal buskene og mange andre hjemløse planter plantes.
Dette må selvfølgelig deles hos Vivi med helgegleder.



                                                      Pelargon 'Betwixt'



                                  Nicotiana 'Lime Green' dufter så godt om kvelden.














Gul Honka, dahlia.




Formen prøves ut med hageslangen.



Godt man har nok kompost å ta av. Dette er hagens mest verdifulle hjørne.








Plantene samles.




Alperips som har stått i vann siden slutten av juni, har for lengst utviklet røtter. Kanskje det blir en ny hekk!








Dette bedet ble laget på samme måte for 4-5 år siden. God kveld! Anne


17 kommentarer:

  1. Ja, har man ikke plass så lager man plass:) Blir spennende å hilse på bedet igjen til neste år! Søt Honka og Pellis. Ha en fin helg

    SvarSlett
  2. Kul med en ny rabatt! Så många fina växter du ska ha där. Jag har platsbrist hos mig och funderar mycket på hur jag ska göra för att kunna ha fler växter. Byta ut, beskära, såga ner ett av våra tre plommonträd, jag jag har att fundera på i vinter.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  3. Hei Anne! Det finnes ikke noe som er så gøy som å lage nye bed! Hageslangen er kjekk å ha til grovrisset. Så heldig du er som har så mye kompost.

    Ha det godt!

    SvarSlett
  4. Fine glimt fra hagen din :-)
    Heldige deg som har plass (og kompost) til nytt bed!

    SvarSlett
  5. Takk for hilsen hos meg! Så gøy med et nytt bed! Liker gul Honka og så gøy med en rød Honka!

    SvarSlett
  6. Og plutselig var det blitt et nytt bed :) Det ser veldig fint ut.

    SvarSlett
  7. Hei
    Noen ganger er et nytt bed løsningen, og det gir jo også mulighet for flere planter.
    Kjempe hyggelig at du ville dele din glede. Ønsker deg en fin søndag.
    Klem Vivi

    SvarSlett
  8. Underbart med en ny bädd! Kreativt och uppenbarligen helt nödvändigt!
    Kram

    SvarSlett
  9. Så artig. Det blir spennende å følge utviklingen her ja. Fortsatt god søndag ønskes deg :)

    SvarSlett
  10. Det ble et flott bed! Misunner alle som har rikelig med god kompost på lur, jeg må nok innrette meg litt smartere på den måten... Nyt helgen!

    SvarSlett
  11. Så fine bilder fra en inspirerende hage! Gøy å lage nytt bed, og moro når alperipsen setter røtter

    SvarSlett
  12. Åh, så mycket fint du visar. Och att göra en ny plantering - hur kul som helst.
    Ha det bra.
    Törnrosa

    SvarSlett
  13. Hei! Fikk med meg både dette og de senere bloggpostene dine og har kost meg veldig nå. Masse fint og nyttig du viser. Selv har jeg også litt ferdig ettermodna kompost i min hage nå..det er stas!
    Fin september til deg! Hilsen Eli.

    SvarSlett
  14. Oj vad kul med en ny rabatt!!
    Den blev snabbt full.
    Fina bilder
    Mariana

    SvarSlett
  15. Jeg liker så godt organiske former i hagen. Forsøker å etterstrebe det her hos meg også.
    Et spørsmål: Legger du bare komposten oppå gresstorva og planter oppi der, Anne? I så fall, hva med gresstorva under? Må ikke den fjernes først?

    God helg!

    SvarSlett
  16. Jeg legger jord rett på gresstorva. Rett under gresstorva er det mye næring. Du kan snu den, men ikke fjerne den. Hvis du fjerner den må du ta vare på den, og bruke den på andre næringsfattige steder i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for svar Anne. Men blir det ikke mye ugress i det nye bedet av det?

      Slett