søndag 16. juni 2013

Hagen vår en junihelg, helgegleder.


Juni tror jeg nesten er favorittmåneden. Da kan man plante ut det man har sådd og det man har kjøpt, er i full sving. Tanker kan prøves ut. Gå inn til  Vivi for å se flere helgegleder. De er de siste på denne siden av sommeren.





Tulipanene fjernes og erstattes med sommerblomster. Fargene er lime, fiolett og hvitt. Nicotiana, Lime Green', Cosmos  'Pied Piper Blush White', Verbena bonariensis, kjempeverbena og fennikel.











                                 
                                Plutselig forsvant nesten vannkanna.








                                          Rett før linda blomstrer










   
                               Purpurrsolhatten som ble sådd tidlig i vår, har blitt plantet ut.




                                De første dahliane.












                                Grønnkålen 'Black Magic' vokser.




                                Det er ikke rart den heter parasollblad.



                                         Blomstervann, will it cill that cat?
                                                                                     

                                         

8 kommentarer:

  1. Hei Anne! Mange flotte bilder du har lagt ut! Verbena og kjempeverbena er virkelig flotte planter som skaper både høyde og karater i et bedd! Jeg har også fått litt "dilla" på Hosta...det er så mange flotte! I år strever jeg med å få tak i storbladede grønne og sølvfargede varianter! Bilde under den bortgjemte vannkanna ...den sølvfargede krypplanta (husker ikke navnet jeg)....i hvfall veldig flott plante!! Fikk tak i tre flotte eksemplarer selv av denne som jeg har i beddet med lingnende farger! Artig parasollblad! Pus ser ut til å være fornøyd med litt regvann? Hilsen Christin i Cornelias verden!

    SvarSlett
  2. Å så nydelige farger du viser. Herlige og inspirerende bilder. Det er virkelig helgegleder å ha en så flott hage som du viser, spesielt på bilde nr. 3!! Det var virkelig et sjarmerende syn, og jeg får veldig lyst til å se mer av hagen din.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder - her var det mye godbiter. Dyktige eller heldige deg som har fått til frøsådden med purpursolhatt :)

    SvarSlett
  4. Så mye vakkert i hagen din, og så flotte bilder.
    Likte veldig godt det første bildet med katten blant blomstene!

    SvarSlett
  5. Jeg er så enig med deg at juni er god-måneden:) Det er alltid noe nytt og vakkert fra Hagen din Anne. Alltid en fryd å komme innom deg. Kan jeg spørre deg hvordan du oppbevarer tulipanløkene? Nyt dagene til det fulle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Pleier å oppbevare dem i uthuset, men de er ikke så gode på å blomstre neste vår. Disse fjernet jeg for å få plass til sommerblomster, ellers lar jeg dem visne ned i bedet.

      Slett
  6. Hei igjen. Takk skal du ha for tulipantips. Lurte på hvordan du oppbevarer dem (tørt, torv, jorde?) Tenkte å ta opp en del tulipaner jeg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tørt og mørkt Jeg fjerner også sideløk. De legger jeg i komposten, kanskje dukker det opp glemte løk om noen år. De har best av å stå i jorda til de visner ned. For da går næringen tilbake til løkene. Fjern frøkapslene når de er avblomstra. Gi gjerne løk (alle typer løk) beinmel etter blomstring. Du får beinmel på plantesentre.
      De kan sikkert ligge i torv, men løkene kan være utsatt mugg/soppdannelse. Hvis du har gamle sorter, kan de blomstre i mange år uten at du tar dem opp.
      Håper dette ikke ble altfor rotete. Spør gjerne igjen.

      Slett