fredag 14. januar 2022

Armchair gardening i januar


Vi har passert midtvinterdagen som var 12. januar. Kanskje vi kan kalle tida nå for seinvinteren? Januar er gjerne et tilbakeblikk på forrige hageår. Å få en oversikt over hva vi har av frø, hva må kjøpes, og hvordan står det til med stiklinger fra i høst.





                                                                                        Frøsådde dahlia







Løvemunn er det lett å ta frø fra, men i fjor ga de ganske få frø. Så nå er det kjøpt nye.



                                                                   En favoritt








Stiklingene til engletrompetene ser ok ut. Kunne gjerne vært litt kraftigere.



Nå begynner frøene å komme i hus. Planer legges. Gleder meg! Lenker til TrädgårdsFägring
Ha det godt! Anne!

9 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    Ja, nå dukker frøposene opp i posten, og det er morsomt å tenke på alt en skal så. Jeg har ikke tatt stiklinger engletrompet før, for jeg har ikke hatt noen før i år. Hvor langt ned klipper du stiklingene på morplanten?
    Ha det godt! Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg tar for det meste toppstiklinger på ca 10 cm. Du kan ta stiklingere videre nedover. Det er lett å få dem til å sette røtter.

      Slett
  2. Hej Anne!
    Beställde en hel del frön igår. Så trevligt att planera för sådder igen. Blev några nya zinnia, de är så fina. Skall hämta in mitt såbord från växthuset, det är en aning kallt därute. Känner mig inte riktigt kry efter vaccindos tre.
    Ha en skön helg /Kram Marika

    SvarSlett
  3. Jeg har også begynt å sortere i frøposene mine, hvis det blir fint vær i morgen så kan jeg kanskje så en ladning som bare skal stå ute. Deilig å være i gang igjen etter hvert. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Ja, nå gjelder det å se til stiklingene, og starte såsesongen :) Såjord er kjøpt inn, og nye frø kommet i hus. Løvemunn er som alltid på programmet!
    God søndag!
    /Irene

    SvarSlett
  5. Nice to see all the plants in bloom. Needed that on a cold winter day here.

    SvarSlett
  6. Lejongap och zinnia är favoriter här också. De är tacksamma att dra upp och fina i sensommarens buketter tillsammans med dahlior. Men jag har inte haft lust att gå igenom fröerna ännu... Men lusten kommer väl :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
  7. Det er et hyggeligt arbejde at planlægge den kommende havesæson og ikke mindst at studere frøkataloger. Løvemund er en af mine favoritter. Men jeg er træt af, at de vælter, for jeg synes, det er svært at binde dem op, så det ser pænt ud. Jeg vil prøve at finde en sort, der ikke bliver så høj.
    Engletrompeten er stor og flot og har en fin farve.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. Hei Anne. Ja det er så mye fint man kan så. Det er vanskelig å holde igjen når frøkatalogene kommer. Jeg tror jeg har vært relativt flink i år.
    I år tror jeg at jeg legger fiberduk over sommerblomstene på de værste dagene. Det slipper heldigvis dere i sør. Men vi prøver like optimistisk igjen i år :)
    Ha ei nydelig ny uke,
    Lena

    SvarSlett