tirsdag 16. januar 2018

Løytnantshjerte og Allium


Løytnantshjerte (Lamprocaponos spectabilis) og Allium aflatunense blomstret samtidig i begynnelsen av juni. Jeg synes at fargene passer så godt sammen. En annen ting er at de begge visner ned og blir stygge. Her står de sammen med riddersporer og storhjelm som etter hvert skjuler dem. Løytnanthjerte sådde jeg for 5-6 år siden.















                                                 Allium- og rododendronblomstring







Januar er fin måned til å legge planer for hagen. Å planlegge er innmari morsomt. Nå kommer den ene frøpakken etter den andre i poskassa.  Akkurat nå gjenstår håndballkampen Norge-Østerrike. Lykke til!
Ha det godt! Anne


12 kommentarer:

  1. Hei Anne!

    Så vakre farger i sammen. Lilla og rosa burde brukes mer i hagen. Løyntnantshjerter er en av de flotteste staudene som er på våren.
    Ha det godt!
    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Hei Anne. Løytnantshjerte er en staselig plante som jeg alltid har likt godt. Min står i skygge hvor den blomstrer lenge. Lilla og rosa er flott sammen. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Jättefint, så snygg kombo. Får vårlängtan när jag ser dina bilder. Behövs nu i kalla januari
    Kram Maria

    SvarSlett
  4. Planlegging er halve moroa syns jeg. Jeg elsker Allium og har kjøpt og sådd mange, men har plass til flere🙂
    Herlige bilder Anne!

    SvarSlett
  5. Det var en fin kombination, tack för tipset! Jag har aldrig odlat dem tillsammans. Men att de sprider sig lätt och gärna med frö har jag märkt. Har inte fått några fröer ännu i år men igår skickade jag iväg en stor perenn- och buskfröbeställning. Det blir spännande.

    Hoppas matchen gick bra! Hälsningar, Carina

    SvarSlett
  6. Hej Anne!
    Det var en fin kombination, lyckas sällan med Allium, men fortsätter att sätta lökar. Har några fröbeställningar på gång, hoppas få dem snart.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  7. Löjtnantshjärta och allium är två växter jag verkligen uppskattar. Har märkt att löjtnatshjärtat är väldigt anpassningsbart. Det tål nästan alla miljöer, tom ganska torra lägen. Jag har flest vita och det är snyggt i kombination med det mesta.
    //Helene

    SvarSlett
  8. To planter jeg aldri har hatt, men som jeg alltid tenker at jeg må skaffe meg, kanskje blir det til sommeren, hvis jeg finner plass. Prakthjelm har jeg, delte og flyttet den nå i høst, men riddersporer har jeg gitt opp pga sneglene, det er synd for de er også så vakre. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  9. Spennende med frøpakker!
    Skulle ønske jeg var like god til å planlegge hvilke planter som bør stå sammen :-)

    SvarSlett
  10. Jeg er så glad i begge disse to plantene. Nydelige farger. Jeg satser også på disse. Ha det godt. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  11. Åh ja...min flotte hvide løjtnantshjerte døde sidste forår (eller forrige, kan ikke huske det) Den var ellers så smuk. Har hørt at de ikke holder så længe, så det var nok derfor. Den var 5-6 år gammel.

    SvarSlett
  12. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    หนังแอ็คชั่น

    SvarSlett